Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja jag undrar lite hur jag ska trimma mitt kardan.

Har hört att rött fett är lite special som ska hålla längre. Är de bara att klämma i sånt om man redan haft i vanligt fett?
eller måste man "köra slut" på de jag hade i nu först?

Vad för nippel passar? måste man köpa original? Längst fram verka de inte sitta någon på min.
Har de med balans å göra? Isf måste jag nog köpa 2 nya på volvo...?

Har nyss fått tillgång till sommarbryggan så man måste ju passa på å fixa innan de är för sent :)

Kardanet har tage i tunneln om man svängt och gasat lite men efter en omgång 5-56, och fett där de gick så vart de bättre.
Stödlagret ser ok ut men kanske bör bytas snart också.

den 29onde ska jag köra nästan 100 mil rakt av så den måste klara de..
Förstår inte riktigt, har du ingen smörjnippel men vill ha det? Isåfall måste du köpa en ny knut som har det redan, är ju kanaler i knuten som fördelar ut fettet till dom fyra kopparna.

Normalt sett så är ju knutar permanentsmorda, så har Volvo haft sedan 1966, men vill man hålla på o smörja så är det ju bara o skaffa knutar som ska smörjas.

Angående fett så brukar jag använda vanligt lagerfett, typ hjullagerfett.
Du har väl två knutar. Båda två sitter på den långa kardan röret.
Knutarna borde vara permanent smorda som Amarace säger.
Byter man till dom man smörjer själv, är det lite mer underhåll med dom håller längre, av egen erfarenhet.

fettet, det används på splinsen mellan mellan axeln och långa kardan röret.
Där skall man väl dela rören, (märk på båda rören så dom sätts ihop lika som när dom satt där från början.)
Torka bort noggrant, det fett som finns kvar
Sedan applicera visst mycket nytt och trycka ihop allt, se till att damtätningarna är fina och hela :)

Mvh Anders
de är 3 knutar. en längst fram mot ODn, en i mitten vid stödlagret och en längst bak mot bakaxeln..

de sitter nipplar på de 2 bakersta knutarna. den längst fram har ingen nippel men de måste väll sitta en där också?
får jag obalans på kardanet om ja sätter dit en nippel som inte har den där fula förlängningen?

nippeln längst bak är rostig och släpper då inte genom fett.
Nä det måste inte sitta en nippel på den främsta, den kan ju bara obytt eller bytt till rätt sort, medans dom två bakre du har är bytt nån gång och då till några med smörjnippel

Som jag skrev måste knuten vara gjord för smörjnippel om du ska ha det.

SÅ du måste byta den främre knuten till en med nippel om du vill ha det. O det ger ingen obalans.

Förstår fortfarande inte fullt ut, vad menar du med fula förlängningen?
Amarace skrev:Nä det måste inte sitta en nippel på den främsta, den kan ju bara obytt eller bytt till rätt sort, medans dom två bakre du har är bytt nån gång och då till några med smörjnippel

Som jag skrev måste knuten vara gjord för smörjnippel om du ska ha det.

SÅ du måste byta den främre knuten till en med nippel om du vill ha det. O det ger ingen obalans.

Förstår fortfarande inte fullt ut, vad menar du med fula förlängningen?
okej. så original ska de då alltså inte vara någon smörjning fram?
de jag menar med förlängningen är att Nipplarna sitter på 2 st förlängningar ca 2-3cm långa. skulle lika gärna kunna vara en fullösning som balanserar axeln i mina ögon..
Original sitter det inte smöjrnippel på nån knut alls. SOm jag skrev innan slutade Volvo med sånt redan 1966. Bara permanentsmorda sedan dess. Och angående nån förlängning, omöjligt att veta utan bild, låter konstigt. RIktiga brukar ha nippeln direkt i knuten.
En eftermarknadsknut har en liten smörjnippel, ''gömd i knuten'' för att förhindra att den går av.
Samma som till bla skogsmaskiner(jag håller på med sånt).

Original sitter det permanentsmorda. Dessa är infettade innan montage ifrån Volvo verkstaden/fabriken! :)

Så Knutar med en fett nipel är eftermarknad!

Mvh Vy,
volvoyamha skrev:En eftermarknadsknut har en liten smörjnippel, ''gömd i knuten'' för att förhindra att den går av.
Samma som till bla skogsmaskiner(jag håller på med sånt).

Original sitter det permanentsmorda. Dessa är infettade innan montage ifrån Volvo verkstaden/fabriken! :)

Så Knutar med en fett nipel är eftermarknad!

Mvh Vy,
okej. jo nippeln/arna sitter mitt i knuten/arna.
man ska lära sig nått varje dag, därför jag frågar. ska upp på bryggan imorgon och utforska vidare. tar med mig kameran och slänger ut några bilder. fick för mig att kardanet var original av någon anledning men så fel man hade :)

håller själv på med lastmaskiner (nya som gamla) och samtliga har haft smörjnipplar på kardan som skall smörjas med täta intervaller.
Kardan är förmodligen samma som volvo lämnade ifrån sig.
Dom som haft bilen före dig. Har förmodligen lämnat ifrån sig kardan röret/n för knut byte eller gjort det själv(mest troligt. Så någon av dom har montera knuttar med fett nippel=sämre För dom MÅSTE fettas in regelbundet annars ''dör'' dom fort.!

Mvh Anders
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]