Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Maccie skrev:XC70 D5 AWD med Polestar direkt (225 hk).

För att jag ville ha en XC70, och om jag ändå skulle ha en så fin/dyr bil, så varför inte ta det bästa som erbjuds?
Varför köpte du en med bara 225 hk då när du kunde fått en med 321hk? :)

/Martin
Ren slump.
Jag tittade egentligen på V70 D3 eller Passat/Audi A6 2.0TDi (177hk) - men när vi började kalkylera på det hela, och vi fick en fin nettoprissättning på 2,5FT R-Design, så slog vi till.

Vet inte om det kostnadsmässigt kommer att vara ett så där värst bra val, men det är en väldigt trevlig motor.
hhedstrom2369 skrev:
I Helsingborg är det 4-5kr billigare än bensin :D

11,50 för 1Nm3 (ca 1,1 liter bensin) dvs 10,45kr/l bensin ekvivalent :mrgreen:

Trevligt, då har man möjlighet att åka AFV 2,5T till 1,6d-kostnad per mil... :-)
Det blev en DRIVe eftersom de kungliga hovstallarna hade krav på att Viktoria och Daniels bröllopsgäster skulle åka miljöbil.
Har även en 142-72 med B20A motor som motsatsförhållande, en pålitlig gammal märr.
Har en BMW K1300R att ta till när jag behöver känna lite g-krafter.
Degdala skrev:Det blev en DRIVe eftersom de kungliga hovstallarna hade krav på att Viktoria och Daniels bröllopsgäster skulle åka miljöbil.
Tur att man inte var bjuden på bröllopet, då hade man ju tvingats byta bil :-O) Själv valde jag 2,5Ft ville ha automat och kör cirka 1200 mil/år så jag kunde inte räkna hem en diesel. i jobbet kör jag en 2,4D på 175 Hp med automat och det ända positiva jämfört med 2,5Ft är att man kommer 90-100 mil på en tank, prestanda och komfort är mycket bättre på min privata bil.
Guligan skrev:
hhedstrom2369 skrev:
I Helsingborg är det 4-5kr billigare än bensin :D

11,50 för 1Nm3 (ca 1,1 liter bensin) dvs 10,45kr/l bensin ekvivalent :mrgreen:

Trevligt, då har man möjlighet att åka AFV 2,5T till 1,6d-kostnad per mil... :-)
Det kan nog stämma...
Lägg därtill 40% avdrag på förmånsvärdet, inga vägtullar och gratis parkering så blir det inte dumt alls 8)
Framförallt när man inte betalade bilen själv, den var inte billig :cry:
Jag valde en V70II 2.5FT Automat för en suverän motor och en bekväm automat. Kör bara ca 1000mil/år och då är diesel inte ett alterntiv. Låg skatt 1590kr/år och kunna välja mellan bensin/etanol var också till en stor fördel.
Valde en T4 manuell, mest pga R-Designkampanjen (är nämligen allergisk mot kromade fönsterlister) och att prisskillnaden till en T5 blev 50-60' under kampanjtiden. Pris/prestanda/utrustning blev mina viktigaste styrparametrar. Men hade motsvarande kampanj funnits för T5 hade det nog blivit en sådan. Kan nån enstaka gång sakna dedär 70 extra hästarna jag hade i förra bilen 8) . Däremot är gasresponsen en angenäm upplevelse i T4:an, gillar den skarpt. Efter drygt 1200 mil är jag fortfarande nöjd med valet. Kör ca 1500 mil/år.
//PM
Har kört två D5:or som jag var väldigt nöjd med. För två år sedan gjorde jag misstaget att snåla och valde den då nya tvålitersfemman (V70 D3), och nu har jag genomlidigt de två tråkigaste åren i mitt liv. Den 11:e maj är plågan äntligen över, då blir det D5:a igen, denna gången med Polestar direkt. Längtar....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]