Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johannes2k
Har själv en 460, lätt den bästa bilen jag haft. Dock så har den haft 3 ägare, varav en äldre gubbe och en kvinna, fullstämplad servicebok osv.

De tvåorna du fick var ju verkligen inget att stoppa huvudet i sanden för. Du har ju redan kostat på bilen flera tusen.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Så jädra gôtt! Från nio fel och förtvivlan till godkänt på alla poster på några veckor! Nu rullar vi ett år till!
Tjohoo!!!
Det gick på en slant men det får det vara värt. Med 16 liter E85 i tanken (samt vanlig 95) och borttaget luftfilter minskade jag CO (från 0,5 till 0,2) HC (från 162 till 99) och CO 2500 (från 0,6 till 0,3). Låg precis på gränsen alltså, så också på andra punkter som handbromsen. Besiktningsmannen log snett, blinkade lite och sa att jag lagat precis tillräckligt :-)
Funderar lite på hur jag ska gå vidare nu. Kör förmodligen bilen sommaren ut men tänker att det kanske vore smart att sälja den och köpa en 945.
Lägga ut den på Blocket för 8000 (prutmån) och se vad det kan ge. Eller är det smartare att köra till nästa besiktning och kanske få skrota den då?
Tips emottages tacksamt!
av Metso
Tack Jonas för dina fina skriverier. Jag har haft stor nytta av att läsa det du skrivit och du har fått mig övertygad om att jag inte själv skall byta kamrem.
Handbromsen tycks vara ett problem för verkstäder, även min bil underkändes pga samma orsak som din. Vid titt under bilen så vilade vajeränden på axeln bredvid hjulet, hade knappast lossnat... Även min besiktare tyckte att korgen och underredet var i gott skick.
Köpte min 460 SE för 1,5 år sedan för 600€, var menad som tillfällig lösning, men jag gillar ju bilen...

bh
Kim
av pupe1980
JonasPalm skrev: ....Detta p.g.a. att jag inte begriper instruktionen i Haynes:
"Skruva loss vevaxelns remskivebult samtidigt som vevaxeln hålls fast. Gör detta genom att låta en medhjälpare sticka in en skruvmejsel i i startkransens kuggar genom åtkomsthålet längst upp på balanshjulskåpan. Se till att inte skada tändinställningsgivaren."
Där hängde jag inte med :( Var sitter startkransen och balanshjulskåpan?...
Jag bumpar/hijackar tråden då jag är i exakt samma sits som trådskaparen tidigare var i.
Har stirrat ögonen ur mig i motorytrymmet och kan inte fatta vart jag ska sätta mejseln (eller hålla emot på något sätt som inte förstör något) någonstans för att kunan ta bort vevaxelns remskivebult.
Är det någon som kanske kan härleda en viljsen en?
av mikhed
Försöker väcka liv i tråden då jag tänkt ge mig på kamremsbyte till helgen.

Volvo 460 SE årsmodell 94
Borr 8mm check
M6 bult check
Kamremskit från skruvat.se
Behöver/Kan man investera i några andra verktyg som underlättar?

Letat runt lite och hittat delar av hur det går till men om någon som gjort detta förr, skulle orka skriva ner
en steg för steg instruktion så tror jag fler skulle uppskatta detta.

1 Lossa bultar på höger fram check
2 Hissa bilen check
3 Lossa skyddskåpan vid hjulhuset
4 Ungerfär här så skulle jag behöva lite tips på i vilken ordning man gör resten :)
Användarvisningsbild
av vetten
Glöm inte att ta bort minuskabeln från batteriet och att ha växeln i friläge.

När du lossat skruven fram på motorn kan du vrida runt den så att du kan låsa vevaxeln med 8mm borren och sätt helst in borren med det släta skaftet först, glöm inte att kolla att det övre märket på kamdrevet står rätt.

Lossa alla kåpor som du behöver för att komma åt samt ta bort multiremmen/arna.
Lossa och ta bort remskivan på vevaxeln obs att den sitter med en krysskil så tappa inte bort den.
Nu borde du se hur du ska lossa spännaren till kamremmen och plocka bort den gamla remmen.

När du monterar den nya remmen så ska du börja uppifrån det övre kamdrevet och fortsätta neråt för att sen spänna och återmontera i motsatt ordning.
Byt även multiremmen när du ändå håller på.

Till sist så tycker jag att du bör investera i en Haynes reparationsbok till din bil då den ibland är ovärderlig som hjälp, dom ca 200:- som den kostar tjänar du antagligen in redan vid första mekandet.

Lycka till och var noga vid återmonteringen så att inget kommer fel :-)-)
av mikhed
Tack tack!
Har faktiskt en Haynesbok men blev lite osäker när jag läste om det.
Med alla tips och beskrivningar från forumet så känns det mer genomförbart.
Hoppas det mesta faller på plats när man väl sätter igång.
Lämnar en statusuppdatering på söndag.
Trevlig kväll :)
av mikhed
En liten rapport från dagen i garaget.
Dagens ord är "trångt". Sällan har jag upplevt så många smällar på hand och fingrar när bultar väl släpper :)

Drivrem är loss: Inga konstigheter. ( Lossa 2st bultar på generatorn innan man vrider moturs på justerskruven)
Vattenpump är loss efter mycket skruvande. Antar att jag måste skrapa loss den gamla packningen som mer eller mindre smulat sönder och sitter klistrad i motorblocket. Oljefilteravdragaren höll emot bra när man lossade drevet till vattenpumpen.

Stötte på problem när jag snurrade vevaxeln medurs och stämde av markeringen uppe. När borren väl gick in i ÖD läge framme vid oljestickan gick markeringen förbi hålet med 1-2 kugg. Vad gör man? Ska jag märka på med egen markering?

Vågade inte lossa på remskivebulten förrän jag är säker på vad man gör när markering inte stämmer.

Haynes-texten som tidigare stått här i forumet fick jag inte heller ihop.
"Skruva loss vevaxelns remskivebult samtidigt som vevaxeln hålls fast. Gör detta genom att låta en medhjälpare sticka in en skruvmejsel i i startkransens kuggar genom åtkomsthålet längst upp på balanshjulskåpan. Se till att inte skada tändinställningsgivaren."
Någon som kan tipsa om hur man lossar bulten och inte rubbar vevaxeln?

Tur man har gott om tid...

Trevlig kväll :)
Användarvisningsbild
av vetten
Men vevaxeln är väl låst när du har stoppat in borren i hålet på framsidan av motorblocket, det är ju vevaxeln som du spärrar på detta sätt.

Beträffande att övre märket inte stämmer så? Kan det vara så att någon tidigare som bytt kamremmen gjort fel och fått remmen två kuggar fel?

Kolla hur rotorn står i fördelaren.
av mikhed
Bara för att förtydliga så är jag en riktig nybörjare när det gäller bilar men roligt är det :)

Men det är alltså OK att lossa remskivebulten när borren är i och spärrar vexaxeln. Skönt och få bekräftat så man inte förstör något.

Låter väl ganska troligt att någon bytt remmen tidigare.
Tittade på rotorn men förstod inte riktigt hur den skulle peka.
För mig var det en bred "pil" som pekade klockan 10. Stod att den skulle vara inställd på nåt som jag inte minns var det heter men siffran 1 minns jag. Om nu kamremmen sen tidigare är felaktigt ditmonterad. Kan jag då vara säker på att det är ÖD och inte nåt "Balanshål?" jag träffat med borren?
När markering stod rätt så gick inte borren hela vägen in men 1-2 kugg senare så gick dubbelt så mycket in.
Skulle gett upp för länge sen om jag inte kände att så mycket hjälp fanns att få här.
Stort tack för all hjälp.

Nu blir det till och sova och ladda för en ny dag i garaget.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor