Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Ha, ha :D . Eller kopparpasta, kanske 8) .

Allvarligt hade jag bytt bort det kassa lagret. Köpt ett nytt kvalitetslager, som man kan byta på under en timme, monterat det på den riktiga sidan och flyttat över det gamla till andra sidan för att byta rotationsriktning.
av kamilenski
Att byta rotationsriktning, kan sluta med sprängt lager=hus ;)
Ska ringa Bilia imorgon o kolla vad de tycker/vet. Byte gör jag dock själv ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Att byta rotationsriktning, kan sluta med sprängt lager=hus ;)
Huva :shock:
kamilenski skrev: Byte gör jag dock själv ;)
Du är välkommen att flytta till Småland, när du vill :D .
av Andis
Tur att det är så enkelt att byta hjullager på N serien.

Vart riktigt glad när jag byte och såg hur enkelt och bra dom byggd det för att kunna byta hjullager. I alla fall fram. Utan massa otrevliga pressningar av lager.

Lycka till med felsökningen och eventuellt lager byte.

Med vänlig hälsning,
Andis
av kamilenski
Andis.
Behövs det några specialverktyg?

Vojje.
Hmm. Vem vet. Det med flytten. Vi är trötta pp Skåne ;-)
av JohnLar
Vojje skrev:Ha, ha :D . Eller kopparpasta, kanske 8) .

Allvarligt hade jag bytt bort det kassa lagret. Köpt ett nytt kvalitetslager, som man kan byta på under en timme, monterat det på den riktiga sidan och flyttat över det gamla till andra sidan för att byta rotationsriktning.
Rotationsriktning på lagret? Ehh..? Varför?

Riktig och oriktig sida?? Vad? Varför?

Också på skoj?

Fattar ingenting..

Är det fö. inte kompletta nav man byter på dessa bilar?
av kamilenski
JohnLar skrev:
Vojje skrev:Ha, ha :D . Eller kopparpasta, kanske 8) .

Rotationsriktning på lagret? Ehh..? Varför?

Riktig och oriktig sida?? Vad? Varför?

Också på skoj?

Fattar ingenting..

Är det fö. inte kompletta nav man byter på dessa bilar?
Dessa är kompletta. Men du kan välja vä eller hö sida. Olika rotationsriktningar ;)
Orkar inte läsa hela tråden då jag haft en massiv arbetsperiod. Men ett sätt att kolla lagren som jag brukar nyttja är att köra en längre sträcka utan att använda bromsarna och sen låta bilen rulla ut för att stanna.
Ut och känn på fälgen om den känns varmare på någon sida (har en ir mätare för att kolla gränsfall) om det är varmare på ena sidan så ligger antingen bromsen på eller (vilket är mer troligt) ett pajjar hjullager.
Att köra i cirklar funkar sällan med v70n:s lager tro mig jag har testat massor med ggr... (bilar asså)
av JohnLar
oldtimersmc skrev:Orkar inte läsa hela tråden då jag haft en massiv arbetsperiod. Men ett sätt att kolla lagren som jag brukar nyttja är att köra en längre sträcka utan att använda bromsarna och sen låta bilen rulla ut för att stanna.
Ut och känn på fälgen om den känns varmare på någon sida (har en ir mätare för att kolla gränsfall) om det är varmare på ena sidan så ligger antingen bromsen på eller (vilket är mer troligt) ett pajjar hjullager.
Att köra i cirklar funkar sällan med v70n:s lager tro mig jag har testat massor med ggr... (bilar asså)
Ett kasst lager hör man redan på en parkering.
Användarvisningsbild
av ZipZero
Hej!
Ett bra sätt att kolla ett dåligt lager är att lyfta hjulet, håll i fjädern samtidigt som du snurrar på hjulet.
Du känner vibrationer direkt om lagret börjar bli dåligt!
Jag ska byta vänster fram på min bil nu i veckan... :)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]