Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Utan förvarning har något i växellådan, hela växellådan eller kopplingen rasat samman. När det hände lät eller luktade det inte något från bilen.
Nu kan jag starta motorn, ha den igång och flytta växelspaken 1-R utan att det händer eller låter något otrevligt från bilen. Detta utan att kopplingen är nedtryckt. Har öppnat växelspaksdamasken och kontrollerat att allt sitter fast samt att växelväljararmen på växellådan rör sig när man flyttar växelspaken. Allt yttre sitter m.a.o. fast som det borde. Det är precis som om kopplingen ständigt är nedtryckt. Känslan i kopplingspedalen är likadan som den alltid varit.

Min fråga är om det är någon som har tips på vad det kan vara som havererat?
Har en Volvo V70 från 2005 som precis passerat 10.000mil
lamellerna kan va slut. gjorde så på en av mina 240:is, när jag skulle växla så hände ingenting och jag kunde växla med motorn igång utan att hålla ner kopplingen. var bara riva lådan och byta lameller för dom låg i sprängkåpan som pulver
av *pettson*
Rätt svar på vad som havererat får man inte förräns någon kikat på bilen.
Men jag sätter en peng på att vänster drivaxel inte sitter i växellådan längre ordentligt.
Hade det rasslat så gissade jag att vänster drivknut inte var fastsatt ute i navet längre.

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]