Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo264GLE
Rådlös skrev:Du kanske skulle berätta vilken årsmodell och motortyp det är.
Hmm, ser ut som en B200/230K typ 80-tal :roll:
av Freddan240
-87a med B230K motor.
Har lyckats läsa mig till att det är en "Ignition unit" eller "Ignition amplifier", men inte en susning om vad den faktiskt är där för? Sitter en liten vakuum-slang till förgasaren från den också...
av Volvo264GLE
Freddan240 skrev:-87a med B230K motor.
Har lyckats läsa mig till att det är en "Ignition unit" eller "Ignition amplifier", men inte en susning om vad den faktiskt är där för? Sitter en liten vakuum-slang till förgasaren från den också...
Okej, precis som jag trodde :) Då är det tändmodulen/kraftsteget.. Dessa kan se lite olika ut på olika modeller och motorer. Jag tror att den finns för att optimera gnistan. Den får tändsignaler och skickar vidare signaler till tändspolen typ. Jag vet inte :roll:

Jag kanske kan testa gå ut och dra loss den från min ena bil och se vad som händer. Har du kollat vakuumslangarna? Om en sådan gått av kan motorn bete sig jättekonstigt.
av Freddan240
ok tack :) Då vet jag iallafall vad det är, men inte varför det blir kasst med den inkopplad. Kanske dags att börja se vad den där vakuumslangen hittar på inne i förgasaren. Kablarna ser fina ut så där tror jag inte problemet är.

Om du har tid/ork/lust får du jättegärna koppla ur din och se om det händer något, kört utan sen jag fick den och inte märkt att något "saknas" förutom att den är lite småtjurig ibland - löses enklast med lite choke eller extra gas då och då :wink:

Ingen som vet vad den lilla saken faktiskt gör? Kan den få fel signaler in i sig från något relä/givare nånstans?
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]