Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni
Jag har kommit över en rally ratt med nav som jag tänkte få dit. Men i haynes boken står det att man måste ha avdragare för att få av ratten om bilen är älldre än -79. Jag ser inte riktigt hur avdragaren ser ut på bilden. Har biltema nån som passar?
av rd350
240 brukar aldrig behöva någon avdragare, lossa muttern några varv och "rucka" lite i ratten så släpper den. Man lossar inte muttern helt, så slipper man få ratten rakt i snoken...
av Amarace
Som sagt behövs ingen avdragare, men 78 o äldre så kan ratten sitta riktigt jäkla hårt, så du kan måsta ta i ordentligt samtidigt som du ruckar på den åt alla håll.
Användarvisningsbild
av Frrla
rd350 skrev:240 brukar aldrig behöva någon avdragare, lossa muttern några varv och "rucka" lite i ratten så släpper den. Man lossar inte muttern helt, så slipper man få ratten rakt i snoken...
hahah! done that fast i pannan :D
av Toni
Okej, då svamlar haynes. Det står där att det kan förstöra deformationssektionen. Ska försöka få lös den nån dag. Är det en 25 mm hylsa man ska ha till muttern?
av Toni
Idag tog jag lös orginal ratten. Det gick fint, satt inte så hårt. Men när jag satte dit den andra ratten så kom den för nära spakarna så det hade inte gott att slå på helljuset eller spolarna. Ändå ska det vara ett nav som passar till 240.
av Amarace
Låter som att det är ett Formuling nav/ratt :)

Ska man vara noga så finns det olika nav till 240, dock fungerar det oftast med samma till alla, men just Formuling hade olika nav där det äldre inte fungerar så bra på 79 o nyare.
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]