Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zebulah
Han bara byta bränslepumpen så började kopplingen att jävlas. Problemet är att den tar långt nere och så långt nere att det är precis att det kopplar ur vilket gör att det inte känns bra att köra med bilen alls. Har testat att lufta ur systemet men det blev faktiskt sämre då. Finns inget synligt läckage runt vare sig huvud- eller slavcylinder så gissningen är att packningarna i någon av cylindrarna läcker men hur skall man veta vilken cylinder som är trasig. Har ingen större lust att byta båda bara för att jag inte vet vilken som är paj. Och vad skall det vara för olja till kopplingssystemet? Är samma oljebehållare som till bromsarna om jag förstått saken rätt så frågan är om det skall vara vanlig bromsvätska eller om det är någon annan form av olja. I rephandboken står det bara "hydraulolja av rätt typ" vilket inte säger ett skvatt.

Jag luftade systemet systemet genom att
1. öppna luftningsventilen
2. trycka ner kopplingspedalen
3. stänga skruven
4. släppa upp pedalen
5. öppna ventilen
6. trycka ner pedalen
7. stänga ventilen
8. släppa upp pedalen

Det konstiga var att när jag hade gjort punkt 3 så ville inte pedalen komma upp av sig själv utan vi fick fra upp den vilket såklart känns lite fel.
Det är samma olja till koppling och bromssystem. Du ska anväda DOT4 eller DOT4+. Bak på oljebehållaren finns en separat del till kopplingsoljan vilket gör att om kopplingen läcker så tappar du inte all bromsolja. Dock måste du fylla behållaren till max för att det ska rinna över till "kopplingsdelen" av behållaren. Det kan vara så att du nu fått in luft via behållaren i kopplingssystemet.

Sen har jag för mig att jag läst att det räcker med att öppna luftningsnippeln och låta det rinna ut med hjälp av gravitationen. Men någon som vet säkert får gärna bekräfta detta.
Fick samma fel på en 93 GLE förut,i mitt fall räckte det med att dra i armen på slavcylindern ett par gånger,problemet kom aldrig tillbaka sålänge jag ägde bilen.

Men när du luftar så lär du hålla koll på nivån i bromsvätske behållaren då det försvinner fort ur behållaren.Kollar du på behållaren i bakkant(mot torpedplåten) så är det ett litet fack i den som är till kopplingen.
Tack för svaret. Tänkte inte på att man kan bli utan broms om kopplingen läcker om man har samma behållare *L*. Och då hade jag köpt rätt olja också så slipper jag oroa mig för det men nivån är på max sedan ett byte av bromsoken bak för ett år sedan. Skall gå ut efter hockeyn och testa luftningen igen.

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]