Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag håller på och ljudisolerar bilen och nu har turen kommit till dörrarna och för att komma åt insidan på den yttre plåten i dörrarna så måste jag få bort fönsterhisskassetten.
Har en haynes bok där det står att man ska ta bort fönsterhissmotorn först genom att ta bort fästbultarna på den, men de sitter inne i dörren genom fönsterhisskassetten och går inte att komma åt. Hur gör djur? ?:-/

Någon som har tagit bort dessa förut eller vet hur man gör ändå och kan förklara hur jag ska gå till väga?

Skulle vara oerhört tacksam för all hjälp så att jag kan få detta gjort i en stöt och slipper plocka bort alla dörrsidor ytterligare en gång.

MVH
Elias
Nu vet jag inte hur mycket dom har gjort om från 850 till s70, men på 850´n har du en metallplatta som elhissmotor och handtag och sånt sitter på. För att komma in ordentligt i dörren måste hela metallplattan bort. Motorn kan sitta kvar på plattan. Efter att man lossat hela plattan kan man behöva köra ner rutan lite med elhissen för att komma åt att lossa rutramen från elhissmekanismen. Sitter med nå låsclips kring nå hjul som löper i en list i rutramen. Detta gäller 850 som sagt. Kanske är till nån liten hjälp ändå :)
Det är en del omgjort, har kommit fram till att beskrivningen i min bok till hur man tar bort kassetten (metallplattan) är till 850 med fönstervevar :P inte med elhissar och det är inte ett rätt där känns det som. Men jag prövade att hissa ner rutan och ta bort clipsen som du sa men kommer inte åt att ta bort båda (2 till varje fönster ) och kan då inte vrida runt rutan så att den hakar ur glidskenan.
Men tack iallafall för jag kände ju att jag var närmare den här gången än vid mitt första försök :P

Nån mer som har tips eller gjort det på en X70?
Som sagt, kanske mycket omgjort. Men på 850´n ska man lämna kvar hjulen i skenan som dom glider i. Bara lossa låsclipsen och sen dra/bända ut "metallplopparna" ur centrum på hjulen så man får ut hela mekanismen, rutan med skena och hjul blir kvar. Om du förstår hur jag menar :) Mer hjälp än så kan jag inte komma med :)
Taxen47 skrev:Kan du få vägledning av denna från Tips o triks.Välj modell.
Sök efter sideruter 850.
http://www.volvoforum.no/
Tack för tipset! det var lite nyttig info där :)
JT855 skrev:Som sagt, kanske mycket omgjort. Men på 850´n ska man lämna kvar hjulen i skenan som dom glider i. Bara lossa låsclipsen och sen dra/bända ut "metallplopparna" ur centrum på hjulen så man får ut hela mekanismen, rutan med skena och hjul blir kvar. Om du förstår hur jag menar :) Mer hjälp än så kan jag inte komma med :)
Okej då är jag med :) har inte haft tid att kika på det men får ta och göra ett nytt försök då, vi får hoppas att jag kommer åt såpass bra att det går att få bort det. Tack för hjälpen

Och som sagt tidigare finns det nån mer där ute som har gjort det här själv så hojta till om ni har nått tips på hur man gör det bäst :)

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]