Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
#637171
s6025t skrev:
Det är ju trots allt skillnad på att komma 60mil/tank eller 100 så hur du än vänder måste man tanka oftare med etanol...
Skattebefrielsen gäller bara i 5år så efter det lär även etanolbilen behöva skattas.
Sen är det ju en bränslevärmare standard i D5 som inte ens går att få till Etanol bilarna den är guldvärd på parkeringen när de är snö o frost skönt o sätta sig i en varm bil o åka iväg medan etanolbilsägarna står o skrapar rutorna
Visst får man tanka oftare med etanol. Det vore en sensation annars eftersom etanol innehåller 55% mindre energi än diesel.

Bränslevärmare ja, det är obegripligt att Volvo inte erbjuder bränslevärmare till etanolbilar. Det kanske helt enkelt skulle vara standard för då skulle definitivt all osäkerhet kring kallstartsproblemen (om det finns några?) försvinna en gång för alla. Men det är ren lättja från Volvo och knappast något tekniskt problem.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#637174
MattiasD skrev: Bränslevärmare ja, det är obegripligt att Volvo inte erbjuder bränslevärmare till etanolbilar. Det kanske helt enkelt skulle vara standard för då skulle definitivt all osäkerhet kring kallstartsproblemen (om det finns några?) försvinna en gång för alla. Men det är ren lättja från Volvo och knappast något tekniskt problem.
Man kan knappast begära att Volvo själva skall utveckla bränsevärmare som går på etanol. Bensin och dieselvärmare är rena hyllvaror de kan köpa, men marknaden för etanolvärmare för personbilsbruk finns inte, vad jag vet. Det krävs en bränsleetanolmarknad i kallt land, och det är väl bara Sverige vi då pratar om.
av Rådlös
#637181
Alla bränslevärmare avsedda för bensin går lika bra, eller t.o.m bättre på E85. (Dom sotar mindre). I dagens läge finns det alla möjligheter med tidur och fjärrstart etc. etc. för både el och bränsledrivna värmare.
E85 finns i både Norge och Finland. Förmodligen också motorvärmare.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#637184
Rådlös skrev:Alla bränslevärmare avsedda för bensin går lika bra, eller t.o.m bättre på E85. (Dom sotar mindre)
Spelar liten roll så länge de inte är avsedda för detta och tillverkarna garanterar funktionalitet osv. Det är fortfarande inte off-the-shelf-bruk.
Användarvisningsbild
av Funk
#637186
Problemet är inte att göra en för E85, det finns bl.a i C30 electric, problemet är att göra en med variabla munstycken och sensorer för blandning för att klara allt från 100% bensin till E85. Troligen är det en kostnad som ingen vill ta, det är bara att titta på den mycket lilla andelen (bensin-) bilar som sålts med fabriksmonterade värmare så inser man att det inte är en affär som går ihop.

/Thomas
av MattiasD
#637215
Funk skrev:Problemet är inte att göra en för E85, det finns bl.a i C30 electric, problemet är att göra en med variabla munstycken och sensorer för blandning för att klara allt från 100% bensin till E85. Troligen är det en kostnad som ingen vill ta, det är bara att titta på den mycket lilla andelen (bensin-) bilar som sålts med fabriksmonterade värmare så inser man att det inte är en affär som går ihop.

/Thomas
Måste man krångla till det hela med variabla munstycken? Det borde fungera utan modifikation men att man får lägre värmeeffekt med E85. T ex om värmaren ger 4000 w med bensin borde den ge 3000 w med E85.
av Sharkbait
#637240
Funk skrev:Problemet är inte att göra en för E85, det finns bl.a i C30 electric, problemet är att göra en med variabla munstycken och sensorer för blandning för att klara allt från 100% bensin till E85. Troligen är det en kostnad som ingen vill ta, det är bara att titta på den mycket lilla andelen (bensin-) bilar som sålts med fabriksmonterade värmare så inser man att det inte är en affär som går ihop.

/Thomas

Det enklaste hade väl varit om Volvo hade kommit med en motor som enbart går på E85 istället för T4F så hade problemet med bränslevärmare försvunnit.

För vi skulle väl lämna bensin och diesel bakom oss?


Men det är svårt när biltillverkarna, oljebolagen och staten går hand i hand..
av s6025t
#637252
MattiasD skrev:T4F släpper ut betydligt mindre hälsofarliga emissioner än D5 (partiklar och kväveoxider) och mindre fossil koldioxid. Kör du mycket tycker jag att detta är viktig aspekt. Ekonomiskt är jag också tveksam att dieselbilen är billigare. Bränsleekonomiskt går det inte att räkna med dagens bränslepriser. Räkna med höjda dieselpriser framöver. Nästa år höjs dieselskatten med 30 öre/l plus den vanliga indexhöjningen. Dieselboomen medför också att dieselpriset stiger. Hur mycket drar en D5 egentligen? Volvos redovisade siffror går ju inte att lita på då motorn verkar blivit optimerad för att prestera bra vid körcykeltestet. Vad gäller andrahandsvärdet kan det mycket väl rasa på dieselbilarna om 2-3 år, en följd av rusande dieselpris och alla dieseltjänstebilar ska ut på marknaden.
Läste just att även biodrivmedel ska beskattas från 2013 så etanolen lär ju bli dyrare oxå. ökningen på 30öre på diesel äts nog upp av att det ska gå att blanda i 15% HVO som ska bli skattefritt så dieselpriset kan ju till o med sjunka
Och ska det blandas i mer Etanol i bensin så lär ju efterfrågan öka på Etanol o minska på ren Bensin o i slutändan är det ju tillgång o efterfrågan som styr priset

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kv ... 054343.svd
Användarvisningsbild
av crumpets
#637261
Biodrivmedel ska beskattas, men dieseln ska få inblandning av ett biodrivmedel som -inte- beskattas? :o
Användarvisningsbild
av Funk
#637263
MattiasD skrev:
Funk skrev:Problemet är inte att göra en för E85, det finns bl.a i C30 electric, problemet är att göra en med variabla munstycken och sensorer för blandning för att klara allt från 100% bensin till E85. Troligen är det en kostnad som ingen vill ta, det är bara att titta på den mycket lilla andelen (bensin-) bilar som sålts med fabriksmonterade värmare så inser man att det inte är en affär som går ihop.

/Thomas
Måste man krångla till det hela med variabla munstycken? Det borde fungera utan modifikation men att man får lägre värmeeffekt med E85. T ex om värmaren ger 4000 w med bensin borde den ge 3000 w med E85.

Jag har fått förklaringen att det inte är så enkelt av en som varit inblandad i C30 electrics utveckling, och har ingen anledning att misstro det. Eberspächer har visst en variant för E85, men om den går att använda i Volvon vet jag inte.
/Thomas

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]