Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Alla FFV-bilar har motorvärmare från fabrik. I Volvos fall är det elektriska blockvärmare. I SAAB var det valfritt, elektriska eller bränsledrivna. Övriga fabrikat känner jag inte till, men på den nordiska marknaden har alla FFV-bilar en motorvärmare av något slag.
Det finns tillräckligt många trådar på det här forumet om krånglande dieseldrivna värmare, så bara av den anledningen faller ju en diesel bort.
av Mwi
Jag tycker att D5 är roligare än T4F men om du skall tänka på det ekonomiska så är det enkelt.
Betalar du bränslet själv?
Löneavdrag?
Kör du mycket i tjänsten eller är det mycket privat körning?
Kolla förmånsvärdet på intressanta modeller och jämför.
Service kostnader, värdeminskning, fordonsskatt och försäkringskostnader är ointressant om du inte har någon krånglig uppgörelse på tjänstebil.
Optimalt är väl V60 Plug-in Hybrid, mycket effekt lågt förmånsvärde. Men frågan är om arbetsgivaren vill betala närmare 560,000 för det.
Användarvisningsbild
av meko
Hej hopp!

Köpte en T4F (V60 R-Design) för ett par månader sedan. Känns nästan övermotoriserad (ok det var ett starkt ord..!), men det har nog med Powershiftlådan att göra..?! Fast vi gillar lådan, absolut inget fel på den! Bra med kraft i motorn och snabb respons. Sportig, pigg och varvar som attan Kul! Men en D5 vore nog trots allt drömmen, fast då jag betalar min bil, skatten, försäkringen och bränslet själv blir det för dyrt (kör bara ca 1500 mil/år också). Så vi tänkte testa och köra några år med etanolbil och se hur det funkar. Lite seriösare miljöprofil än bluff-120-grammarna kanske :wink: I alla fall känns nuvarande ca. 9:50/l och inte minst de 5 åren utan skatt riktigt bra!
Senast redigerad av 1 meko, redigerad totalt 0 gånger.
av MartinG
Knight8806 skrev:Jag begriper inte riktigt varför MartinG hävdar att T4F motorn är dyrare, 265 000 kr jämfört med D5, 309 000 kr (båda med manuella lådor)? Kanske jämför han motorns pris med C30:ns 1.8F?
Jag menade att välja T4F framför T4, men jag förstår att det blev otydligt. Sen kommer jag aldrig att hålla med om att en dieselmotor låter bättre, ljudet är en av de stora nackdelarna enligt mig!
Användarvisningsbild
av Guligan
D5:an lär naturligtvis bli billigare att köra per mil. Men förmånsvärdet stiger med minst 600 kr/månad så det får man lägga in i kalkylen.
av JohnLar
Guligan skrev:D5:an lär naturligtvis bli billigare att köra per mil. Men förmånsvärdet stiger med minst 600 kr/månad så det får man lägga in i kalkylen.
Ok.

Men..

Vart går brytgränsen, då?
av s6025t
Rådlös skrev:Alla FFV-bilar har motorvärmare från fabrik. I Volvos fall är det elektriska blockvärmare. I SAAB var det valfritt, elektriska eller bränsledrivna. Övriga fabrikat känner jag inte till, men på den nordiska marknaden har alla FFV-bilar en motorvärmare av något slag.
Det finns tillräckligt många trådar på det här forumet om krånglande dieseldrivna värmare, så bara av den anledningen faller ju en diesel bort.

Visst sitter det en elektrisk motorvärmare men den funkar inte så bra med On Call sjukt smidigt att kunna slå på värmen med mobilen.
Sedan finns det ju inte eluttag över allt tex parkeringen på jobb o köpcentrum.
Efter som bränslevärmaren sitter i varenda Diesel volvo tror jag inte det är nåt stort problem med värmaren nu för tiden skulle alla krångla skulle ju volvos rykte snabbt ändras
Vi har Diesel Volvo på företaget som tjänstebilar o alla är hur nöjda som helst med bränslevärmaren det kommer bli ett måste tillbehör på bilarna som beställs framöver
av Rådlös
En enkel sökning här på forumet på sökorden dieselvärmare fel problem gav 2125 svar.
Det räcker för mig!
av s6025t
Ok vi har ett 20-tal D3 på jobbet inte nån som krånglat o de som gått längst har nu gått 12-15000 mil utan problem de som skriver här är väl de få som har problem funkar allt som det ska finns det ingen anledning att skriva nåt på ett sånt här forum tycker jag
Användarvisningsbild
av crumpets
JohnLar skrev:
Guligan skrev:D5:an lär naturligtvis bli billigare att köra per mil. Men förmånsvärdet stiger med minst 600 kr/månad så det får man lägga in i kalkylen.
Ok.

Men..

Vart går brytgränsen, då?
D5 borde dra runt 0,7 blandat och t4f ca 1,0 e85.
Dagspriset är 9,59 e85 och 14,79 diesel. Det borde innebära att dieseln är 10,35kr/mil och etanolen 9,59. Dessa lär variera lite upp/ner men ingen av dem kommer att bli mycket dyrare eller billigare. Min gissning är att etanolen kommer fortsätta vara ca 50 öre/mil billigare. En löjlig summa i sammanhanget så du borde nog basera ditt motorval på andra grunder.

D5 borde vara rejält mycket skönare drag i, och tack vare femman till och med skönare gång trots dieseln. Med både lite högre bränslepris samt högre förmånsvärde drar den ju förstås iväg lite så det blir nog en fråga om hur mycket du gillar att gasa.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]