NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vaensterhaent
Hej!

Helt ny här på forumet, så ni får ha lite överseende. ;)
Jag är på jakt efter en nyare bil, jobbar i Norge. Har cirka fyra mil till jobbet, och 18 mil till Sverige. Har nu en Audi 1,8T -95 som drar för mycket för mig. Detta blir mitt första riktiga bilkörning, Audin blev köpte snabbt för en billig peng, för jag behövde en bil snabbt. Nu är det så att jag tittar på en V50. Det är en D5a från 2007 som gått 21000 mil. Vad tycker ni? Är det ett bra köp? Vill ha diesel för att det blir lite billigare, men samtidigt vill jag iaf ha nånting under huven. Priset ligger runt 90 000 kr. Är 19 år gammal, så har inte hunnit spara ihop så mycket pengar än, så jag skulle inte vilja göra ett dåligt köp, därför jag vänder mig hit. Blocket-annons finns här: http://www.blocket.se/goteborg/Valskott ... 1.htm?sa=1

Uppskattar verkligen svar.
Mvh Andreas
av Henryk
Bilpriser.se säger 75-85, men det har du nog redan kollat.
Vill du åka snålt är väl kombon d5 och automat inte det allra bästa kanske..så är det iaf med v70, men nån v50 ägare vet säkert mer. Annars är det ju en härlig motor. Bra om oljan i automatlådan e bytt, och att den växlar mjukt o fint.
Kolla virvelspjällets arm, finns en hel del skrivet om detta på forumet....
/henryk
Användarvisningsbild
av crumpets
Det borde motsvara ca 1000-1200kr/mån i värdeminskning. Det får du ca 80 liter soppa för.

Om du åker 8 mil om dagen, 20 dagar i månaden och sedan två st påhälsningar till sverige = 232 mil/mån behöver D5:an alltså dra 80 liter mindre soppa för att det ska gå plusminus noll ungefär. Det innebär i runda slängar 3,5dl per mil.

Vad drar audin idag? 0,9? 1? Drar den 1 måste du snitta 0,65 med D5an. Jag tror inte att en D5 aut gör det tyvärr. På spritmonitor drar den snålaste d5 aut av alla 0,665. Det är alltså ren förlust redan där.

Hade jag varit du hade jag kört på en 2.0D man och chippat den för att få det där pulvret när det behövdes. Den snålaste 2.0D man ligger på 5,2 enl spritmonitor, på långkörning borde du ju också kunna köra nåt liknande.

Anledningen till att jag hade valt 2.0 över 1.6 är att 1.6 är så sjukt hypad av alla som ska köpa snålbil så priserna bör ligga högre för ett lika fint ex utan att förb på din typ av körning borde vara så mycket högre.
av mathiasj
Jag har själv en Volvo V50 D5 Automat Summum MY08 -07 som jag haft i 2 månader ungefär. Jag har kört med både 16" vinterdäck (dubb) och 18" sommardäck och vet att snittet ligger kring 0,7 - 0,75 vid lugn körning. Så förvänta dig inte att komma under det. Kan inte göra annat än att säga att V50:n är en trevlig bil, hade en Skoda Fabia RS -05 tidigare, det är visserligen en helt annan bil. Men vill du åka snålt så är nog 2.0D mer för dig, dock är det partikelfilterbyte vid X antal mil som också bör finnas med i kalkylen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det bästa är att välja manuell växellåda, även om urvalet av långmilare med manuell (årsm. 08 och senare) borde vara begränsat. Automaten är inte speciellt välprogrammerad om man vill köra snålt, och den är bara 5 växlad. Fördelen med 08:orna och senare modeller är också att man hos Volvo kan optimera med Polestar till 205HK/450NM (manuell låda) helt med Volvos sanktion och behållande av eventuella garantier.

Med 2.0D snackar vi en motoreffekt där det finns hur många intressanta alternativ till V50 som helst. Om man inte är helt såld på just Volvo finns det bättre alternativ än Volvos 2.0D. Om man inte vill ha en massa extra utrustning som är rätt billigt med Volvo finns det ju en mängd dieseltyskar i det effektspektrumet med mycket bra bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av crumpets
I effektspannet 130-160 hästar, diesel och tillverkad efter 06 stod golf VI med 140hk ut som extra snål på spritmonitor. På förstasidan över lägsta förbrukningar stod den nog för en bra bit över hälften. Skoda, citroen och opel var också rätt vanliga.

Ca 0,45 verkade golfarna gå att köra på. Helt klart imponerande även om det är en ganska mycket mindre bil. Kan ju vara värt att ta en titt på.
Användarvisningsbild
av andrelarse
Hej jag har en V50 D5 automat -08 och jag är jätte nöjd med bilen, fast jag har fått lite grejer utbytt på garantin. Det började med att volvo fick byta en framlyckta med kondens i, sen fick dom byta virvelspjäll för armen hade brustit ända innen vid spjället, sen fick dom byta någon modul som styr VOC, sen fick dom byta båda dämparna bak vid 6500mil för den ena läckte men utöver allt detta så är jag nöjd med bilen. vid långkörning 60mil+ så ligger den på 0.57 och blandad körning (mest frugan) 0.7. den har i nuläget gått 10500mil. det man skulle kunna önska är att växellådan var lite mjukare och snabbare.
av jumu01
crumpets skrev:I effektspannet 130-160 hästar, diesel och tillverkad efter 06 stod golf VI med 140hk ut som extra snål på spritmonitor. På förstasidan över lägsta förbrukningar stod den nog för en bra bit över hälften. Skoda, citroen och opel var också rätt vanliga.
Ca 0,45 verkade golfarna gå att köra på. Helt klart imponerande även om det är en ganska mycket mindre bil. Kan ju vara värt att ta en titt på.
Man skall ta förbrukningen som bilfabrikanterna uppger med en nypa salt, även BMWs siffror ifrågasätts, man använder någon EU-norm som är bortom vad en normal bilist inte ens kommer i närheten av utan det blir alltid en högre förbrukning för konsumenten. Med andra ord fantasi siffror.
Användarvisningsbild
av crumpets
jumu01 skrev:
crumpets skrev:I effektspannet 130-160 hästar, diesel och tillverkad efter 06 stod golf VI med 140hk ut som extra snål på spritmonitor. På förstasidan över lägsta förbrukningar stod den nog för en bra bit över hälften. Skoda, citroen och opel var också rätt vanliga.
Man skall ta förbrukningen som bilfabrikanterna uppger med en nypa salt, även BMWs siffror ifrågasätts, man använder någon EU-norm som är bortom vad en normal bilist inte ens kommer i närheten av utan det blir alltid en högre förbrukning för konsumenten. Med andra ord fantasi siffror.

Det har du helt rätt i! :) EU-mixen kan ju ofta vara 50% off för dieslar, helt otroligt. Det jag kollade på var spritmonitor.de vilket är en hemsida där man laddar upp sina tankloggningar så att den får en omfattande databas av vad verkliga människors bilar har dragit i blandad körning på riktigt.
Helt fritt från fabrikssiffror :)
av Lövet
Min snittförbrukning ligger just nu 2cl från EU-körcykeln så det är inget "standardproblem" bara för att bilen är tysk. Det handlar om att vissa modeller vid lugn körning kan pressas ner oerhört lågt medans den normala föraren inte vill köra på det sättet.

Små pyttedieslar (gärna med 1.6 liters volym och ursprung från Frankrike 8) )verkar vara de som diffar mest från spec. Detta eftersom de behöver pressas proportionerligt sett mycket mer än större dieselbilar för att hänga med i trafiken.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]