Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Vet någon, eller kan någon räkna ut, när de sista MY12 tillverkas/levereras och motsvarande för MY13, när de börjar.
Min bl är leveransprellad v. 21, dvs. 21-25 maj. Vore ju spännande om det kunde bli en MY13.
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Vet någon, eller kan någon räkna ut, när de sista MY12 tillverkas/levereras och motsvarande för MY13, när de börjar.
Min bl är leveransprellad v. 21, dvs. 21-25 maj. Vore ju spännande om det kunde bli en MY13.
PH
Hur kan du inte veta ???? När man beställer så ser man ju direkt om det är -12 eller -13 man beställer, det är ju olika optioner och priser också.
av perhall
För att det enligt min säljare finns ett par diffusa veckor varje år när bilen helt enkelt blir nästa årsmod.

Våren 11 t ex blev en massa S/V60 beställda som MY11 MY12...
PH
av Midnightspecial
Fick affärsförslag på MY13, 3/4-12, första dag Volvo kunde göra "business" på denna enligt min handlare.
Beställde d. 4/4-12 och har nu fått prel. leveransbesked vecka 25/26.

Peter
av Droopy
Idag gick det rejält och skogen med min beställning, det visade sig att säljaren hade valt ljus inredning till min v70 och det är helt uteslutet, bilen gick inet heller att andra så det blir till att annulera ordern. Någon MY12 Ocean Race kommer det alltså inte att bli.

Det knepiga av allt är att han säger att det är slut på MY12 så jag kan inte heller lägga en ny best och MY13 gick inte heller att beställa ännu, han hade varken priser el hur de var specade, kan detta vara möjligt?

Ska tillägga att detta är min första fabriksbeställda bil i hela mitt liv ochså skiter det sig totalt.

Någon i denna tråd hade tydligen kunna beställa en MY13 redan i början av april. Jag förstår ingenting längre, det måste väl gå att fabriksbeställa en bil, det kan väl inte vara någon döperiod på några veckor varje år?

Fler här som best MY13 el rent av en MY12 denna vecka?
av robert7539
Droopy skrev:Idag gick det rejält och skogen med min beställning, det visade sig att säljaren hade valt ljus inredning till min v70 och det är helt uteslutet, bilen gick inet heller att andra så det blir till att annulera ordern. Någon MY12 Ocean Race kommer det alltså inte att bli.

Det knepiga av allt är att han säger att det är slut på MY12 så jag kan inte heller lägga en ny best och MY13 gick inte heller att beställa ännu, han hade varken priser el hur de var specade, kan detta vara möjligt?

Ska tillägga att detta är min första fabriksbeställda bil i hela mitt liv ochså skiter det sig totalt.

Någon i denna tråd hade tydligen kunna beställa en MY13 redan i början av april. Jag förstår ingenting längre, det måste väl gå att fabriksbeställa en bil, det kan väl inte vara någon döperiod på några veckor varje år?

Fler här som best MY13 el rent av en MY12 denna vecka?
Låter sjukt må jag säga. Då är de väl bara för handlarna (säljarna) att slå igen de dagarna om de ändå inte går att göra någon affär..
av Droopy
Ja, nog låter det konstigt alltid, blir sjukt less, första fabriksbeställningen i hela mitt liv och så går det åt skogen.

midnightspecial, var beställde du din ifrån, om man får fråga? och hade din handlare paket och specar för MY13? jag antar det annars hade du ju inte beställt.

Handlaren sa att jag skulle komma in till veckan så fick vi diskutera vidare, men jag kan ju inte beställa en MY13 utan att veta vad som ingår i div paket och priset.

Ingen här som rent av jobbar för Volvo och vet hur det ligger till?
av Droopy
En liten fråga till, låt säga att jag gör en ombeställning, hur är det då med inredningen med tanke på Ocean Race, panelerna går ju att välja till på en summum el hur, men fins det något skin som påminner om skinnet till <Ocean? de vanliga svarta skinstolarna ser mer plastiga och hårda ut, verkar vara mer "soft" skin på Ocean stolarna.
av Midnightspecial
rebil.se Borlänge

Volvo XC70 II D5 AWD Momentum

Ja, "specen" innehåller de nyheter som finns listade på pressreleasen som diskuteras i annan tråd. Paketen i stort sett de samma.

Försökte beställa bara en vecka tidigare men då var chassi/motorkombination inte beställningsbar. Enligt min säljare så får de i slutet av modellåret besked från Volvo vilka kombinationer som är "stängda". Sedan dröjer det bara någon vecka innan nya modellåret startar. Glappet i produktion/leverans blir däremot bara obetydligt och handlar om att ställa om "bandet" med omprogrammering av robotar och nya verktyg för modellförändringarna.
Avgörande för hur stort glappet blir hänger troligen ihop med hur precist Volvo har lyckats med beställningarna till sina underleverantörer. Eftersom samma chassi kan väljas med flera motoralternativ så blir det en uppskattning av hur många motorer av en viss typ man kommer att sälja till varje modell. Sedan lägger man inte en kompletterande beställning i sista minuten bara för att en eller annan önskar en viss kombination.
Möjligheten för att det skulle finnas en diffus linje mellan modellår låter därmed ganska osannolikt - säljaren vet vilket modellår han lägger i ordern till fabrik. Däremot kan vissa små förändring i paket, utrustning också vidare säkert ske inom ett modellår.

Peter
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]