Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Intressant inlägg om sexa vs femma vs fyra. Alla motorexperter är överens om att fler cylindrar ger sämre förutsättningar för låg förbrukning givet en viss effekt. Samtidigt utgörs ju ofta hälften av texterna kring nya BMW 3-serien frågor kring om man inte saknar gamla 325i med sexa istället för den nya fult låtande 328i som har en fantastisk EU-mix men drar som gamla 325i... så Volvos strategi med femmorna, som skulle försvinna (läste det senast i nya tyska ams) men som lever kvar och är mycket konkurrenskraftiga, kan vara mycket smart. Audi har ju också en snål 204 hk 3,0 V6 diesel som drar 4,9 i A4.

Kanske Scania slutar med V8:or en vacker dag... kommer bli ett väldans hallå då.../PH
Lätt val.
Jag fick välja vilken tjänstebil jag ville så länge det var en svart Volvo...
Valet blev självklaret en V70 AFV (Bi-Fuel)

Helt OK miljöbil med 230hk och en bränslekostnad på 8-9kr/milen (motorväg)
Blandad körning blir det 10-11kr/milen.

Visst hade en V6 varit kul men då kör jag hellre motorcykel
Valde bil efter kriterierna:

- Relativt rymlig bil, större än 3-serie/A4/V60 (baskriterie pga familj)
- Fler än fyra cylindrar
- Diesel
- Fyrhjulsdrift
- Automatlåda

Då hamnade Volvo bra till prismässigt. Sedan blev det en D3 AWD istället för en D5 pga en kampanj, men jag räknade med att polestar blir tillgängligt så småningom. I nuläget tror jag faktiskt inte att jag uppgraderar då jag knappt varvar motorn något i vardagstrafiken, men kanske nu när sommardäcken ersätter dubbdäcken, hastigheten ökar etc...?
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Kanske Scania slutar med V8:or en vacker dag... kommer bli ett väldans hallå då.../PH
Volvos flaggskepp i FH16 är ju en rak 6:a på 16,1 liter 750 hk och 3550 Nm.
som är lika stark men snålare än scanias värsting...

ändå vill förra generationen åkare ha en V8...
PH
Vi valde T4 då vi inte har något större behov av mer effekt då bilen inte rullar så mycket mer än 8-900 mil per år, och då mest kortare sträckor. T4 är dessutom alldeles tillräckligt rapp för V70, och med automatlåda blir den riktigt trevlig att köra. Att en ny T4 med Ocean Race dessutom varit snorbillig den sista tiden gjorde ju inte saken sämre. Vem fan väljer en i40 eller Passat TSI 160 då... Samma pengar ju, om inte mindre!
Valde en D5:a för att det var i stort sett det som fanns till XC70 AWD inom en för mig rimlig peng.
Åkte förut 2,5T i en S70 men jag tycker idag bättre om karaktären på D5:an trots färre hk och dyrare drift.
Kostnadsmässigt är ändå inget bilägande en god affär.
Jag tog Bi-Fuel för jag gillar den lena gången i femman och den finns bara kvar i Bi-Fuelen. Jag gillar varken gången eller ljudet i de nya fyrorna. Hade en 2,5FT innan och motorn är riktigt bra och stark på alla varv. Sedan är gasbilen billig som tjänstebil vilket gjorde att jag kunde klämma in ännu mer utrustning och fortfarande få en relativt billig bil :mrgreen:

Gasen är ca 2,40 kr billigare per mil jämfört med bensinen så även om man inte har tjänstebil så blir det lite pengar att spara även där. Då jag drar husvagn så är det också bra att ha 70 liter bensintank kvar. Med full tank på gas och bensin så kommer man i princip 100 mil innan man behöver tanka om man åker långt. Effekt och vrid räcker riktigt bra att dra min 1600-kilosvagn.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]