Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nikenpelle
Jag fick loss mina låsbultar genom att slå på en 19 lång kraft hylsa "utanpå" låsbulten. (Det krävs ganska mycket våld med släggan, men det går).
Tänkte om du inte får lös dom.

(har inte kvittot kvar, men jag tror Volvo tog 130kr för 4st nya vanliga bultar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
StefanN skrev:Så Mekonomen har börjat bli återförsäljare för volvo-orginaldelar nu? :roll:
Enligt deras definition har de sålt "originaldelar" sedan länge. Enligt "Karin", ni vet.
Användarvisningsbild
av ed
Står ju original på hemsidan..jaja. dom lär duga åt mig iaf!

Tack för tipset med krafthylsan, ska testa ikväll!
av Lövet
Volvo tillverkar inga egna hjulmuttrar utan köper in dem. "Originaldelar" finns inte längre. Om en produkt uppfyller samma kvalitetskrav så är den lika mycket en "originaldel".
Användarvisningsbild
av Perc
andreas_lofgren skrev: Om en produkt uppfyller samma kvalitetskrav så är den lika mycket en "originaldel".
Eller när det är samma produkt i annan förpackning. Framvagnsdelar till VAG-bilar t.ex, och ofta Volvo också. Köper man "pirat"delar av högre kvalitet till dessa märken så står det oftast Lemförder på förpackningen, och sen är det ett blankt slipmärke där VWs och Audis emblem stått. Samma sak med övre motorfästet till V70N. Blå Lemförderkartong och blankt slipmärke. :) Lemförder är ett ZF-varumärke, så även Sachs som levererar stötdämpare och kopplingar till bland annat Volvo.

Ibland är det lurigt. Det är SKF som levererar hjullager åt volvo, men SKF tillverkar inga lager i den storleklassen längre utan köper in dem från INA. Lagertillverkaren INA ingår i samma koncern som FAG (hjullager) och LUK (kopplingar) så köper man FAG-lager till en Volvo är det originaldel. :)

Pirat vs. originaldel är ett förlegat begrepp. Tala hellre om biltema vs. "dyrare" reservdelsbutik, då blir det mer rättvist.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Om en produkt uppfyller samma kvalitetskrav så är den lika mycket en "originaldel".
Frågan är bara hur man vet att den gör det.
av masi
hollan skrev:ja bilia tar säkert 20:- styck och det gånger fyra blir en hel del
Köpte just 2st på Rejmes.
Dem kostade 42kr/st
/Mats
av goaheadmakemyday
Äntligen :)

Har en Volvo V70 med låsmuttrar som jag äntligen har fått loss. Anledningen till varför det var så svårt vet jag inte men jag tror att de har blivit för hårt åtdragna. Efter mycket sprayande i låsmuttrarna och på hylsan så funkade det med första hjulet....Sedan efter ännu mer sprayande och fullt tryck på tryckluftskompressorn på de tre återstående har jag beslutat att endast dra de för hand. Man kan ju bli ståendes på en landsväg utan kompressor, och möjlighet att byta hjul,vilket skulle utgöra en trafikfara! Min fråga till de som har råkat ut för samma problem: Är det OK att köra med 4 däckskruvar utan risk?
Användarvisningsbild
av Funk
Hade det räckt med fyra så hade det bara funnits fyra...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Vojje
Funk skrev:Hade det räckt med fyra så hade det bara funnits fyra...

/Thomas
Dumheter! Att det är fler än nödvändigt beror på att tillverkaren använder sig av ngt som kallas redundans
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]