Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maccan92
heej!

jag har en b5234t ifrån en 850 då, som har gått över 30.000mil och jag funderar på att renovera den motorn och kanske
stoppa i en 740 eller nått skoj, så den ska gå hårt!

men vad rekomenderas att göra?

det jag tänkt är:
nya packningar, packboxar och lager i hela motorn,
h-profil
glt kammar
chip

men sen har jag frågor om kolvar och toppen.
ska jag borra om blocket? för det lär vara rätt mycket vändkanter i blocket, och vilka kolvar ska jag använda?
s60r har väl halvsmidda kolvar orginal och är lite större?

sen toppen måste nog in på en renovering, vad tycker ni man ska hitta på med den för renoveringen?

skriv gärna om jag glömt något som bör ses över!
Steg 1 är ju att mäta upp blocket och funder på om det ens är värt att använda och hur stora kolvar du lär ha. Sotlrken på kolvar begränsas en del av vad man siktar på för effekt. 83mm kolvar ger förvisso lite mer volym, men med läskigt tunna cylinderväggar som är lätta att spräcka, men med rätt kombination av stakar och kolvar kan man med skaplig säkerhet få ut en 400hk i alla fall. Nackdelen då är låg grundkompression vilket beroende på hur motorn i övrigt byggs kan ge en tråkig karaktär.

Vad som rekommenderas att göra beror på vad man siktar på i effektväg och hur intresserad man är av att allt ska hålla. OCh sen är det ju också som så att fart kostar pengar - så hur fort har du råd att åka?
jaa precis! motorn sitter i bilen just nu och används dagligen, men får gå tills turbon är helt slut sen tror jag
att jag plockar ur motorn och kollar hur den ser ut..

jaadu jag vill ju som sagt ha bilen som busbil och att det ska gå att leka med den och så..
pris - jaadu, är snickar lärling men siktar på långtidsprojekt typ så allt ska inte bli klart på 1månad, men kanske är smidigare att köpa
en annan motor som inte gått långt?
För det är som så att en vettig bottendel kan lätt kosta 25.000:- att bygga, min har jag för mig hamnade på 28.000:- totalt. Men vill man så kan man köpa enbart kolvar och stakar för 25.000:-... Och 50.000:- är ingen konst att bränna på skapligt vässad "busmotor", 100.000:- är inget ovanligt för en frän racemaskin.

Att köpa en motor som inte gått så långt behöver inte hjälpa så mycket egentligen om du inte hittar en som gått extremt lite då. Saker och ting som behövs kostar i stort sett lika mycket ändå, allt hänger ju på hur dåliga cylindeväggarna är i det block du har.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]