Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte jag skulle börja egen service på bilen nu. Snart skall 12000 mils service göras på min V70 II 2,4D -08.
Är det någon som har serviceprotokoll?
Det jag vet som skall bytas är:
*motorolja
*oljefilter
*kupéfilter
*bränslefilter
*luftfilter

Lilldvargen
Så, nu är servicen gjord. Allt har gått bra. Det är inte så svårt att byta dessa grejer, men här kommer några tips/anvisningar iaf.

Byte av Luftfilter
*Lossa torxskruvarna till luftburken.

*Lossa även klämman som går från luftburken till motorn, ta sedan av locket.

*Ta bort det gamla luftfiltret och gör rent inne i burken. Låg lite skräp under skumgummi skyddet.

* Sätt dit det nya luftiltret och skruva sedan tillbaka locket och slangen.

*Luftfilter bytt!

Byte av olja och oljefilter
*För att lossa oljepluggen måste plastkåpan under motorn tas bort. Den sitter med ett antal skruv. Oljepluggen till motorn sitter bakåt, så när man lossar pluggen så var beredd så att den inte ramlar ner i spilloljan. Det är söligt och leta efter en plugg i 6 liter olja. När oljan runnit ut så är det bara att sätta tillbaka pluggen med packningen, (byt packning, kostar 15 kr.)

*Oljefilter tas bort uppifrån, en svart liten rund burk. Ta ut det gamla insatsfiltret och sätt dit det nya på samma sätt.

*Fyll på ny olja.

*Oljebyte klart!

Byte av kupéfilter
*Kupéfilter bytes via passagerar sätet. Ta bort 2 st. torx skruvar under handsfacket. Ta sedan bort plastkåpan. Därefter viker man ut ljudisoleringen ifrån torpedväggen och kardantunneln.

*In mot mitten av bilen fram mot torpedväggen sitter ett svart plastlock (15-20 cm högt och 2-3 cm bred), bakom detta sitter kupéfiltret. Här är det väldigt trångt så för att få ut filtret får man klämma ihop det lite. OBS! VIKTIGT! innan du tar av filtret titta vilken riktning pilen på filtret går åt!!

*gör rent inne i burken. Hade en del skräp där. Jag tog en dammsugare men en liten stump elslang och sög ut skräpet som var där.

*Sätt dit det nya flitret på samma sätt, Kläm ihop det lite som ett dragspel och för sedan in det i burken.

*På med locket och lägg tillbaka ljudisoleringen. sedan är det bara att sätta tillbaka plastkåpan och de 2 torx skruvarna.

*Kupéfilter bytt!

Byte av Bränslefilter
*Bränslefiltret sitter i mitten av bilens bredd och framför bakdäcken. Där sitter en svart liten plastkopp.

*För att dränera ut diseln som är i filtret sitter det en liten plast tapp där man kan sätta på en liten slangbit. (Gör detta så slipper man att få diseln på sig, vilket jag fick).

*Lossa på den yttersta plast muttern där man sätter på slangbiten och släpp ut diseln som finns i filtret.

* Ta sedan den stora plastmuttern och skruva lös hela plastkoppen. Ta bort det gamla filtret och sätt dit det nya.

*Gör rent även här, låg lite smuts i plastkoppen så ta en luddfri trasa och torka rent. OBS! glöm inte att dra åt den lilla muttern på plastkoppen.

* Sätt tillbaka plastkoppen och dra åt.

*VIKTIGT! Gå sedan in i bilen. Sätt i nyckeln och håll inne tändningsknappen tills bränslepmpen går igång. Håll inte in kopplingen och försök starta motorn! Du kommer att höra att bränslepumpen börjar gå och sedan stanna efter ett tag. Gör om denna procedur 4-5 gånger. Sedan går det bra att starta motorn. Detta görs för att bygga upp tryck i slangarna igen och bli av med luften som finns i bränsleröret.

*Bränslefiltter bytt!

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp!

//Lilldvargen
du skall även byta generator rem och remspännare på 12000mils servicen på en 08a
hollan skrev:du skall även byta generator rem och remspännare på 12000mils servicen på en 08a
Detta moment ärviktigare än att byta själva oljan Havererar spännaren(som inte har ett rykte om att vara hållbar)
Så är ny olja nästa bortkastade pengar Då du kan behöva byta motorn i värsta fall
Så köp,byt NU

//Gooose
Tack för viktig information! Är det något mer jag har missat? Detta blev jag INTE :twisted: informaerad om när jag köpte de andra delarna. Jag ville ha allt som ingick i 12000 mils servicen. Skall betälla detta på stört!
Det är 1 sak till
Om du har Kamera uppe framför innre backspegeln så skall denna demonteras och rutan rengöras för att säkerställa funktionen på kameran
Detta då det blir "trafikfilm" på insidan rutan som försämrar funktionen

//Goose
Kamera har jag iaf inte. Har pratat med lite folk som jobbar på Volvo. Tydligen är detta ett känt problem med spännrullen och generator remmen. Dom förklarade för mig att när rullen blir gammal så slits rullen snett. Då ramlar remmen av och slits av. Har man otur så kan remmen fastna runt kamaxlen och haverera motorn. Dom berättade också att Volvo har uppdaterat spännrullen och gjort den kraftigare och kraftigare för varje gång som dom har uppdaterat den.

Någon som är gjort byte på detta? några tips mottages gärna!

//Lilldvargen
gooose skrev:Det är 1 sak till
Om du har Kamera uppe framför innre backspegeln så skall denna demonteras och rutan rengöras för att säkerställa funktionen på kameran
Detta då det blir "trafikfilm" på insidan rutan som försämrar funktionen

//Goose
Kamera framför inre backspegel, pratar vi om polisbilar då? :)
Eller avses regnsensorn kanske?

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]