Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tompa_911
Tja!

Nu ska vi få firma bil på jobbet och det får nog bli en V60, Och då har man ju det andra problemet vilken motor man ska ta, det står mellan en T4F eller en D5:a.

Jag åker ju en del, jag har 14 mil tur o retur till jobbet, så diesel vore ju kanske en ide, men etanol är ju bra mycket billigare i drivmedel så kan man verkligen räkna hem en diesel bil?

Ni som kör T4 och diesel femman, för o nackdelar?

Mvh Thommy
av MartinG
Jag har en S60 R-design T4F. Motorn saknar styrka på de allra lägsta varven, men sen finns det kraft så att det räcker och blir över. Är man sansad (och inte bara kör stadskörning) går det att få ner riktigt låg förbrukning. Jag har en kompis som också har en S60 med T4F, och hans medelförbrukning ligger under Volvos siffror. Tyvärr inbjuder bilen till lite mer sportig körning och jag har svårt att stå emot dess frestelser, då drar förbrukningen iväg rejält. Jag tror min snittförbrukning ligger strax över 11 nu, men då kör jag också en hel del i stan. Det gäller alltså att behärska sig lite. Som alltid med etanol får man tanka lite oftare, men jämfört med min tidigare C30 1.8F har S60:n en skaplig tank, så man kommer en bit mellan stoppen i alla fall. Jag uppskattar möjligheten att kunna välja mellan två bränslen, under åren jag har kört etanolbil har det oftast varit billigare per km med etanol. Just nu är det ganska mycket billigare, men då får man så klart tänka på att motorn är dyrare i inköp.

Jag kör ytterst sällan dieselbilar så jag kan tyvärr inte göra någon direkt jämförelse.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jag kör 2.0D till vardags, men har provat på både D3 och D5. Jag begriper inte riktigt varför MartinG hävdar att T4F motorn är dyrare, 265 000 kr jämfört med D5, 309 000 kr (båda med manuella lådor)? Kanske jämför han motorns pris med C30:ns 1.8F?

D5 är dyrare i inköp, men också starkare, 215 kontra 180 hk. D5:an har också ett högre vridmoment på 420 Nm kontra 240 Nm, men ett lägre register. D5:an har lägre förbrukning, snabbast acceleration (från 0-100 km/h) och lägst CO2-utsläpp.

Med dagens priser på drivmedel sparar du drygt 1 kr per mil med etanol. En del finner en viss trygghet i att kunna välja bland två drivmedel och då är etanolmotorn ditt enda val! D5 har dyrare service, men T4F:s serviceintervall infaller oftare (om du kör mycket), eller varje år på båda motorerna.

Många hävdar att merpriset för en diesel aldrig kan räknas hem jämfört med en etanolmotor, men den får man också tillbaka när man säljer bilen.

Jag väljer i alla fall D5. :-)-)
av specos
Om du blandar in ekonomiskt tänkande, kanske det samtidigt är värt att kolla på D3 eller D4 istället för värstingdieseln?
av Petzzon
Knight8806 skrev:
Många hävdar att merpriset för en diesel aldrig kan räknas hem jämfört med en etanolmotor, men den får man också tillbaka när man säljer bilen.
Hur länge får man tillbaka den större investeringen?? Jag vill hävda att man inte får det, under bilens livslängd får alla bilens ägare gemensamt stå för detta.

Min gissning är att man får tillbaka max hälften efter 3 år
av Linqid
Om vi tänker rent känslomässigt är ju D5 ett solklart val. Betydligt rappare och med ett härligare ljud. Mer bil, helt enkelt (om den går att räkna hem eller inte överlåter jag till någon annan).

Samtidigt är T4 inte en dålig motor på något sätt, vi har haft våran i två veckor nu och är mer än nöjda. Helt ok prestanda och man saknar aldrig kraft, även om den givetvis inte är någon raket. Gasresponsen är blixtsnabb och Powershift växlar mycket fint, lite tveksam i hetsig stadskörning möjligtvis. Nu har vi visserligen en V70 och inte en V60 men kan inte tänka mig att det skiljer så mycket i förbruknng, och hittills har den dragit ca 0,8 l/mil (bensin, ej T4F) vilket är helt ok då den rullar som "andrabil" och då överlag korta sträckor i och omkring Göteborg.
av MattiasD
T4F släpper ut betydligt mindre hälsofarliga emissioner än D5 (partiklar och kväveoxider) och mindre fossil koldioxid. Kör du mycket tycker jag att detta är viktig aspekt. Ekonomiskt är jag också tveksam att dieselbilen är billigare. Bränsleekonomiskt går det inte att räkna med dagens bränslepriser. Räkna med höjda dieselpriser framöver. Nästa år höjs dieselskatten med 30 öre/l plus den vanliga indexhöjningen. Dieselboomen medför också att dieselpriset stiger. Hur mycket drar en D5 egentligen? Volvos redovisade siffror går ju inte att lita på då motorn verkar blivit optimerad för att prestera bra vid körcykeltestet. Vad gäller andrahandsvärdet kan det mycket väl rasa på dieselbilarna om 2-3 år, en följd av rusande dieselpris och alla dieseltjänstebilar ska ut på marknaden.
av s6025t
MattiasD skrev:T4F släpper ut betydligt mindre hälsofarliga emissioner än D5 (partiklar och kväveoxider) och mindre fossil koldioxid. Kör du mycket tycker jag att detta är viktig aspekt. Ekonomiskt är jag också tveksam att dieselbilen är billigare. Bränsleekonomiskt går det inte att räkna med dagens bränslepriser. Räkna med höjda dieselpriser framöver. Nästa år höjs dieselskatten med 30 öre/l plus den vanliga indexhöjningen. Dieselboomen medför också att dieselpriset stiger. Hur mycket drar en D5 egentligen? Volvos redovisade siffror går ju inte att lita på då motorn verkar blivit optimerad för att prestera bra vid körcykeltestet. Vad gäller andrahandsvärdet kan det mycket väl rasa på dieselbilarna om 2-3 år, en följd av rusande dieselpris och alla dieseltjänstebilar ska ut på marknaden.

Du nämner ju inget om att skatten på dieselbilar sänks nästa år för att kompensera dieselskattehöjningen det är ju bara dom som kör riktigt långt som får ökande kostnader o D5 MY13 har ju 120g Co2 så den är skattefri i 5år iaf. om man tar ut bilen innan årsskiftet sedan att man kommer 40-50% längre på varje tank jämfört med din T4F är värt en del om man inte bor vid macken o åker mycket för trådskaparen som åker minst 14mil/dag så måste han tanka var minst 4:e dag med etanol mot 1gång/vecka med diesel
av MattiasD
s6025t skrev:
MattiasD skrev:T4F släpper ut betydligt mindre hälsofarliga emissioner än D5 (partiklar och kväveoxider) och mindre fossil koldioxid. Kör du mycket tycker jag att detta är viktig aspekt. Ekonomiskt är jag också tveksam att dieselbilen är billigare. Bränsleekonomiskt går det inte att räkna med dagens bränslepriser. Räkna med höjda dieselpriser framöver. Nästa år höjs dieselskatten med 30 öre/l plus den vanliga indexhöjningen. Dieselboomen medför också att dieselpriset stiger. Hur mycket drar en D5 egentligen? Volvos redovisade siffror går ju inte att lita på då motorn verkar blivit optimerad för att prestera bra vid körcykeltestet. Vad gäller andrahandsvärdet kan det mycket väl rasa på dieselbilarna om 2-3 år, en följd av rusande dieselpris och alla dieseltjänstebilar ska ut på marknaden.

Du nämner ju inget om att skatten på dieselbilar sänks nästa år för att kompensera dieselskattehöjningen det är ju bara dom som kör riktigt långt som får ökande kostnader o D5 MY13 har ju 120g Co2 så den är skattefri i 5år iaf. om man tar ut bilen innan årsskiftet sedan att man kommer 40-50% längre på varje tank jämfört med din T4F är värt en del om man inte bor vid macken o åker mycket för trådskaparen som åker minst 14mil/dag så måste han tanka var minst 4:e dag med etanol mot 1gång/vecka med diesel
Som du själv skriver, bilen är skattebefriad med D5 och T4F, så då är skattehöjningen av dieselbränslet en ren extra kostnad för D5 alternativet. Så i det här fallet spelar det ingen roll att skatten på bilen sänks, den är ju redan noll kronor. Hmm... punkt och komma är trevliga tecken :wink:

Var 4:e dag är ju också nästan 1 gång/veckan om vi håller oss till 5 arbetsdagar i veckan.
av s6025t
Som du själv skriver, bilen är skattebefriad med D5 och T4F, så då är skattehöjningen av dieselbränslet en ren extra kostnad för D5 alternativet. Så i det här fallet spelar det ingen roll att skatten på bilen sänks, den är ju redan noll kronor. Hmm... punkt och komma är trevliga tecken :wink:

Var 4:e dag är ju också nästan 1 gång/veckan om vi håller oss till 5 arbetsdagar i veckan.[/quote]

Det är ju trots allt skillnad på att komma 60mil/tank eller 100 så hur du än vänder måste man tanka oftare med etanol...
Skattebefrielsen gäller bara i 5år så efter det lär även etanolbilen behöva skattas.
Sen är det ju en bränslevärmare standard i D5 som inte ens går att få till Etanol bilarna den är guldvärd på parkeringen när de är snö o frost skönt o sätta sig i en varm bil o åka iväg medan etanolbilsägarna står o skrapar rutorna
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]