Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det går inte att typa om en bil helt enkelt. Det du kan göra är att bygga om bilen såpass mycket så att du kan regga den som ombyggt fordon, men då tror jag att SFRO idag har en gräns som säger 1500Kg för ombyggt fordon.
Detta är ju dock långt mycket dyrare än att byta till en V70 som får dra 2000kg från början.
Variosboy skrev:Det går inte att typa om en bil helt enkelt. Det du kan göra är att bygga om bilen såpass mycket så att du kan regga den som ombyggt fordon, men då tror jag att SFRO idag har en gräns som säger 1500Kg för ombyggt fordon.
Detta är ju dock långt mycket dyrare än att byta till en V70 som får dra 2000kg från början.
Ok.. och det tänker jag inte göra. Bättre att köpa husvagn med totalvikt på 1800 och eventuellt överlasta en aning om det behövs... Tänkte bara att om det var enkelt att typa om till högre dragvikt i samband med en motoroptimering (Polestar) så kunde det vara lika bra att göra det om bilarna var lika i övrigt.

Men du skriver att det inte går att typa om en bil.... Går det att ändra dragvikt genom en registreringsbesiktning? Antar att du blir trött på mig nu.. :)
För om man, t,ex läser på Polestars hemsida, så är det ju inga problem att registreringsbesikta bilen p,g,a ny motoreffekt.

Citerar..
"Hur går det till att registreringsbesiktiga min bil efter en effektoptimering med Polestar Performance?
När du har effektoptimerat din bil hos Volvohandlaren får du ett intyg från Volvo Personvagnar tillsammans med kvittot vid betalning. Du bokar sedan själv tid hos Svensk Bilprovning för en registreringsbesiktning. Vid tidsbokningen kontrolleras att den aktuella anläggningen utför registreringsbesiktningar, vissa mindre anläggningar saknar personal med rätt behörighet för detta.

Vid registreringsbesiktningen uppvisas intyget från Volvo Personvagnar för personalen som utför besiktningen. Man utför en enkel registreringsbesiktning, kallad A2A. Kostnaden för en registreringsbesiktning ingår inte i priset för effektoptimeringen. Priset är 640 SEK."

Det är ju även det man gör när man t,ex monterar dragkrok.
bikerzx skrev:Men du skriver att det inte går att typa om en bil.... Går det att ändra dragvikt genom en registreringsbesiktning? Antar att du blir trött på mig nu.. :)
För om man, t,ex läser på Polestars hemsida, så är det ju inga problem att registreringsbesikta bilen p,g,a ny motoreffekt.
Du kan ändra effekten genom registreringsbesiktning eftersom du får ett intyg från Volvo / Polestar som ger det nya korrekta värdet. På samma sätt kan du enkelt ändra vikten på bilen efter att dragkrok monterats.

Om Volvo var villiga att ge dig ett intyg att bilen kan hantera en annan dragvikt skulle du lika enkelt kunna registrera om den. Nu har Volvo hittills aldrig gett någon ett sådant intyg -- men du kan ju fråga dem. Ibland blir någon den föste. :mrgreen:

Det finns t.ex. släpp som enkelt kan typas om mellan olika totalvikter eftersom tillverkaren tillhandahåller intyg. Men det fungerar bara enkelt så länge tillverkaren utfärdar dessa intyg -- och alla tillverkare / generalagenter gör det inte.
Malmstroem skrev:
bikerzx skrev:Men du skriver att det inte går att typa om en bil.... Går det att ändra dragvikt genom en registreringsbesiktning? Antar att du blir trött på mig nu.. :)
Du kan ändra effekten genom registreringsbesiktning eftersom du får ett intyg från Volvo / Polestar som ger det nya korrekta värdet. På samma sätt kan du enkelt ändra vikten på bilen efter att dragkrok monterats.

Om Volvo var villiga att ge dig ett intyg att bilen kan hantera en annan dragvikt skulle du lika enkelt kunna registrera om den. Nu har Volvo hittills aldrig gett någon ett sådant intyg -- men du kan ju fråga dem. Ibland blir någon den föste. :mrgreen:

Det finns t.ex. släpp som enkelt kan typas om mellan olika totalvikter eftersom tillverkaren tillhandahåller intyg. Men det fungerar bara enkelt så länge tillverkaren utfärdar dessa intyg -- och alla tillverkare / generalagenter gör det inte.
Precis, det är mycket enkelt att typa om en fordon, (om tillverkaren bara skickar över underlaget, vilket är mycket svårt att få dem att göra).

Jag har undersökt om det går att privatimportera ett släp men det var omöjligt då tillverkaren inte ville skicka en kopia på intygen.

Toyota däremot var dock mycket vänliga och serviceinriktade och skickade över alla intyg att bilen är originaltypad med vinge bak så jag kunde lämna över detta till bilprovningen.
Ställde en fråga direkt till Volvo tidigare angående dragvikter att vissa kombinationer får dra mer än andra, fick till svar
Volvo skrev:Hej Kalle!

Tack för ditt mail. Jämför du S80 AWD (D5) med XC70 (D5)som också har AWD så skiljer det bara 100 kg. Då ligger släpvagnsvikten på S80 på 2000 kg. Däremot utan AWD så ligger S80:ns släpvagnsvikt på 1600 kg som du säger. Fyrhjulsdriften gör alltså att du kan dra lite mer med bilen. Vi sätter vikten så att den inte ska påverka bilens livslängd.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Sara Alavik
Men nu är det ju så att det är automatlådan som gör att man får dra mer, inte AWD:n ?

Så en manuell låda håller sämre än automat då man drar släp? Det tvivlar jag på..

Har kollat runt lite och det verkar som att:
Manuell låda = Du får dra 1600kg
Automat = Du får dra 2000kg
XC70 AWD får dra 2100kg.

På min S80 med manuell låda visar typskylten vid dragkroken att den är klarar av 2100kg, men får som sagt bara dra 1600kg, lika mycket som en Volvo 850.

/Kalle
~Kalle~
Vart Volvo skickade du ditt mejl? Har du någon vettig mejladress till techsupport eller något lilkande.

Ska prova mejla dem. Inte för att jag tror att jag ska få något intyg. Men det ska bli intressant att höra va de svarar.
Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]