Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 240RULE
Jocke S. skrev:Funkar den s.k. lambdalampan? Lyser den när du vrider på tändningen? Hur länge har ni kört bilen i detta tillstånd? Jag tänker: Styrenhetarna ska ju hinna uppfatta problemen innan dom sätter felkod. Bryter man strömmen genom att koppla ur batteriet eller tar bort säkring 1 ur elcentralen, så tappar styrenheterna felkoder...därför ska man försöka att undvika detta om man vill se en eventuell felkod.
Ja, Den s.k. lambdalampan lyser när jag vrider på tändningen.
Fick problem med bilen för ca2,5 år sedan, har nu varit avställd i 2 år.
Bilen gick bra när den var kall, sen när jag kört den ca 2 mil(till besiktningen) går den dåilgt som f*n.
Har stått utan batteri tills nu, men har kollat felkoder under flera tillfällen när bilen gått dåligt.
Har nu märkt att om trycker gasen i botten så dör bilen.

Vad kan detta var för för fel.
Användarvisningsbild
av lennarte
240RULE skrev:Är det någon som vet hur man mäter Lambdasond, LMM. m.m
Om du läser "min" tråd om bränsleförbrukning B234, så står där en hel del. Mitt problem verkar ha varit en läckande vacuumtank (hög tomgång) och läckande grenrörspackning (Lambdafel = hög CO = hög bränsleförbrukning) Det borde generera felkoder på detta

Mvh
Lennart
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]