Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Brainy skrev:
Tartryffel skrev:
Brainy skrev:Borde inte detta gå på maskinskadeförsäkringen?
Nix, redan kollat det med Volvia. Täcks inte. Motor, drivlina osv samt lite instrumentering, växelspak och sånt. Inte dörrar, fönsterhissar, baklucka osv.
Och volvia som försökte få mig att teckna försäkring där med motiveringen att deras maskinskadeförsäkring "täcker allt" till skillnad från många konkurrenter. Med Volvia-försäkring skulle det aldrig vara något snack...
nu täcker den såklart inte allt på hela bilen för det skulle bara utnyttjas till sin fulla spets, men den täcker väldigt mycket idag, så pass mycket att iaf jag tycker det är värt att ha försäkringen hos Volvia.

http://www.volvia.se/lv/download?p_file_id=3094
Användarvisningsbild
av Brainy
Enligt min volvoverkstad så täcker salus ansvars maskinskadegaranti mer än volvias. Värt att kolla upp innan man tecknar sin försäkring.
Salus ansvars täcker dessutom till 16 000mil.

Hurvida den skulle ta pumpen som denna tråd handlar om vet jag inte.

(Själv har jag inget av dessa två bolag)
av Sharkbait
Tartryffel skrev:Bild

Klicka för att förstora bilden.

Seriöst? Skall den där lilla pumpen kosta 17 000kr? Och att pumpen till -09 kostar 3 gånger mera.

Man kan inte heller byta ut p-bromsen själv utan måste lämna in bilen för detta.

Sjukt var namnet!
av Tartryffel
Uppdatering: ingen el- eller hydraulverkstad kände spontant att de kunde lösa problemet bara så där. Fick tag i en ny pump på skroten för 2200 + moms. Den funkar. Vad jag ska göra med den gamla pumpen vet jag inte.

Misstänker dock att jag har lite för lite olja i nu, för när luckan är öppen och jag trycker på knappen så surrar pumpen 0,5-1 sekund innan den börjar fälla ner luckan. Antar att det beror på att den går torr i det läget?
av qwerty
Sharkbait skrev:

Seriöst? Skall den där lilla pumpen kosta 17 000kr? Och att pumpen till -09 kostar 3 gånger mera.

Man kan inte heller byta ut p-bromsen själv utan måste lämna in bilen för detta.

Sjukt var namnet!
Du kan visst byta beläggen bak och justera bromsoken, sök så finner du tråden som beskriver jobbet.
Användarvisningsbild
av MartinS
qwerty skrev:
Sharkbait skrev:

Sjukt var namnet!
Du kan visst byta beläggen bak och justera bromsoken, sök så finner du tråden som beskriver jobbet.
Det står till och med hur man gör på den medföljande instruktionen till beläggen. MEN det är smidigare (man slipper den del meckande) och bättre (för att slippa risken för att då in smuts vid motorn) att byta med hjälp av Vida.

/Martin
av Tartryffel
Plockade isär pumpen igår. I korthet funkar den så här:

Elmotorn driver ett kugghjul i plast som i sin tur driver hydraulmotorn/hydraulpumpen. Det sitter en lagring i mässing inuti den delen där kolvarna sitter, den delen snurrar runt en fixerad axel. Det är mellan lagringen och axeln det har gått tungt (rejält tungt), efter mycket försiktigt slipande och polerande snurrar den nu friktionsfritt. Kan dock inte testa oljetrycket eftersom jag inte har någon slangsats liggande, pumpen jag köpte sitter redan i bilen.

Skulle någon vara intresserad av pumpen kan man ju PM:a mig.
Användarvisningsbild
av 1Burken
Tartryffel skrev:Plockade isär pumpen igår. I korthet funkar den så här:

Elmotorn driver ett kugghjul i plast som i sin tur driver hydraulmotorn/hydraulpumpen. Det sitter en lagring i mässing inuti den delen där kolvarna sitter, den delen snurrar runt en fixerad axel. Det är mellan lagringen och axeln det har gått tungt (rejält tungt), efter mycket försiktigt slipande och polerande snurrar den nu friktionsfritt. Kan dock inte testa oljetrycket eftersom jag inte har någon slangsats liggande, pumpen jag köpte sitter redan i bilen.

Jag skulle tro att det där lagret inte är några problem för tex momentum att få fram.

Jag ska satsa på renovering när min rasar.

Tack för infon!!
av Tartryffel
1Burken skrev:
Tartryffel skrev:Plockade isär pumpen igår. I korthet funkar den så här:

Jag skulle tro att det där lagret inte är några problem för tex momentum att få fram.

Jag ska satsa på renovering när min rasar.

Tack för infon!!
Helt sant, Det enda är att man måste pressa ut den där lagringen och den såg ut att sitta som berget. Men det är klart att det går.
Om problemet uppstår och man behöver byta pump så är det ju betydligt bättre att renovera och få en pump i nyskick än att köpa en begagnad med några månaders garanti.

Jag tror för övrigt inte att elmotorn löper någon större risk att skadas. Klämskyddet som aktiveras när luckan går för tungt åt något håll utlöses av att motståndet blir för stort för pumpen, som då pressar upp en givare mot en sensor som bryter strömmen till elmotorn. Så det som händer när hydrauldelen skär är att elmotorn direkt får signal att det går för tungt och stänger av sig.
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]