Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Visst har körstil och väderförhållande en stor verkan på förbrukning, men jag har nu under 5 dagar kört 90% stadskörning ( kundbesök i Stockholm) ca.30mil och fick vid pumpen 0,64 med min D3:a
Nöjd med det, ja :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Brände du dig inte i baken Anders när du körde med rumpvärmare i 88km? ;-)
Bra siffor, min XC60 bensinare KANSKE skulle kunna komma ner mot 0,95 vid sådan lugn körning:)

För att återgå till tråden så har jag återigen bränt av ~200mil i en hyr DrivE, en V60 alltså. Färddatorn säger 0,63. Mestadels motorväg i 120-140km/h. Helt okej med tanke på bilens vikt och hastighet, men inte fantastiskt med tanke på hur trött motorn är tycker jag.

/Martin
av Amli
MartinS skrev: För att återgå till tråden så har jag återigen bränt av ~200mil i en hyr DrivE, en V60 alltså. Färddatorn säger 0,63. Mestadels motorväg i 120-140km/h. Helt okej med tanke på bilens vikt och hastighet, men inte fantastiskt med tanke på hur trött motorn är tycker jag.

/Martin
Undrar om det inte är just för att motorn är så trött att den drar så mycket i de hastigheterna. Jag kör ofta sträckan Sthlm-Kph i samma hastigheter och kör då som oftast BMW 520d Touring eller Mercedes E 220CDI kombi och ligger då i princip alltid runt 0,6 med farthållaren på större delen av sträckan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Körde samma sträcka en gång till. Marginellt högre medelhastighet ena sträckan (samma när jag kom hem), men lite mer trafik som störde rytmen här och var. Dock lite torrare vägbanor, men det kompenserade inte. Snittet enligt färddatorn ökade till 0,59 l/mil. Men det är ju fortfarande anständigt. 74 km/h i snittfart på ditvägen.
Användarvisningsbild
av hållundan
Idag stämde färddatorn ganska bra med uppmätt förbrukning. 59,07 liter på 87,67 mil -> 0,673 och datorn visade 0,65 snitt. Värmare använd kanske tre tillfällen under denna tank.

Återigen, redigt mycket stadskörning och svårt att verkligen köra lugnt för att få ner förbrukningen.
V60 Drive R-Design med 18" och en fruga som kör 1-1,2 milssträckor och jag som kör lite längre.

Inte bra (låååångt ifrån de där utopi-0,45), inte jättekass (låååångt ifrån tidigare ~1,2 på Saaben).
Användarvisningsbild
av Guru
hållundan skrev:Inte bra (låååångt ifrån de där utopi-0,45)
Finns ingen rimlig chans att nå 0,45 heller om du inte stänger av ljuset, radion, och alla andra strömförbrukare, pumpar däcken stenhårda och filar ner klackarna i mönstret, lägger undertryck på bromssystemet så klossen inte kommer i kontakt med skivan, aldrig vrider på ratten, bara kör i rumstemperatur samt startar på tvåan. Behöver jag ens tillägga att du som förare dessutom måste optimera din behandling av pedalen?

0,65 i stadskörning, korta sträckor och med 18" är inte så illa.
Användarvisningsbild
av Bjørn
Med 18" vinterdekk så så snitta jeg 0,59. Litt bykjøring. Snittfart ca 45 km/t.
Med 20" sommerhjul ser det ut som den øker litt, naturlig nok. :)

Snålaste jeg har kjørt var 0,41 på landevei med fullastet bil. Tanket da opp og måler viste 1780km til tom tank :)
Bild

Bilen er en 2012 V70 drive R design
Användarvisningsbild
av Guru
Med orginalhjul, både sommar och dubbfria vinterhjul 205/60-16", har datorn visat 0,53l/mil. Ibland något mer om bilen rullat mycket stadskörning (hemma med frugan bakom ratten). Nu med sommardäck, 245/40-18", står den på 0,54l/mil. Iofs inom den normala variationen men jag hade nog räknat med större skillnad ändå.

Orkar inte lägga in en bild från telefonen med jag har en där datorn visar 2240km(!) kvar till tom tank. Kört 70-80km/h på landsväg 3mil sedan fulltank. Väg 180 Borås-Alingsås, väldigt kuperat.
av ilvered
Guru skrev:Med orginalhjul, både sommar och dubbfria vinterhjul 205/60-16", har datorn visat 0,53l/mil. Ibland något mer om bilen rullat mycket stadskörning (hemma med frugan bakom ratten). Nu med sommardäck, 245/40-18", står den på 0,54l/mil. Iofs inom den normala variationen men jag hade nog räknat med större skillnad ändå.

Orkar inte lägga in en bild från telefonen med jag har en där datorn visar 2240km(!) kvar till tom tank. Kört 70-80km/h på landsväg 3mil sedan fulltank. Väg 180 Borås-Alingsås, väldigt kuperat.
Guru, fortfarande ingen större skillnad på 245/40-18" och 205/60-16"?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Finns på skroten. Mvh Per

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket inte […]

Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]