Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebsan
Hej Volvokamrater!
Jag var inne på besiktningen idag med min 245a från 1985 (B230A) och fick nedslag på för högt CO-värde 4,3 (3,5).
Satte mig genast och letade på forumet och hittade flera inlägg om att man kan justera CO-halten på en
skruv under förgasaren.

Gick ut för att testa detta men när jag försöker kika under förgasaren (Pierburg 175CD) hittar jag ingen sådan skruv.
Det som finns rakt under den är en rund liten sak som man kan snurra fritt på, och trycka in lite.
Har min justerskruv lossnat eller tittar jag på fel ställe?

Sen undrar jag om felet med CO-halten också gör att bilen är svårstartad och gärna vill köras med choken ute tills den blivit varm
alternativt att man måste köra på låga växlar tills bilen blivit varm? Bränsleförbrukningen har pendlat en hel del nu i vinter, allt från 1,4 liter/mil till 0,8 nu senast jag tankade.

***PROBLEMET LÖST****
Kanske skall vara duktig och ge feedback på mitt eget inlägg.
Hade bilen på verkstad för lite annat i februari så då bad jag dem fixa CO-värdet och det visade sig att det var ett membran i förgasaren som lossnat och därmed gick motorn väldigt fett.
Verkstaden bytte även ut oljan med för det var rätt mycket soppa i den, luktade fint kan jag säga.

Så bilen klarade besiktningen utan fusk denna gång :-)))))
Senast redigerad av 3 sebsan, redigerad totalt 0 gång.
Rådlös skrev:Hygglo: Har du en 88a eller 88b? Eller lite mer i klartext, har du LH 2.2 eller LH 2.4?
Jag tror att det är en 88a..
Hygglo:
Om du har LH 2.2 (88a) så har du: Nollägesgivare (vevaxelgivare) i fördelaren. Lambdasonden närmast avgasgrenröret. Ingen diagnostikbox.
Om du har LH 2.4 (88b) så har du: Vevaxelgivare över svänghjulet, bakom motorn. Lambdasonden sitter nära katalysatorn, under bilen. Och du har en diagnostikbox, en svart plastdosa med en liten sladdstump vid vänster övre fjäderbenstorn i motorrummet. Dessutom en kontrollampa i instrumentpanelen. En orange lampa med ett grönt Lambdatecken (ett konstigt spegelvänt L eller upp och nervänt Y). Den lampan sitter till vänster i raden av kontrollampor.

Egentligen borde du ha en egen tråd för det här eftersom ursprungstråden handlar om en förgasarmotor och alltså inte är jämförbar med din motor.

Om du nu har diagnostikboxen, så föreslår jag att du kollar felkoder där i stället (det finns många trådar på forumet om hur man gör det) och i stället reder ut om något är fel i stället för att på måfå börja skruva på diverse inställningar utan kontroll. Det kan göra ännu mera skada än vad det redan är, och du kommer aldrig till rätta med problemet.

Beteckningarna 88a och 88b, kommer sig av att man 1988 gjorde ett "modellbyte" mitt i året (1 juli). Alltså inte i september som alltid är vanligt. Därför pratar man i bilkretsar om dessa årgångsskillnader. Samma sak skedde även för 740.

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]