Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

thorell skrev:Hur påverkas avgasvärdena när man blandtankar? Kan jag åka dit med sprit i tanken? Spontant känns det som att spriten påverkar avgaserna positivt, men man vet ju aldrig.
Förut så hällde ju folk K-sprit i tanken för att "fixa" dåliga avgasvärden och det innehåller.? :mrgreen:
Det här med K-sprit var ju förhållandevis måttliga mängder, kanske någon liter eller två. Här i tråden är vi väl uppe i halva tanken? Men som sagt, slå på några liter bensin igen. Förmodligen har du hittat "gränsvärdet" för vad styrdatorn klarar av. Har du bokfört tankningarna så vet du ju procenten på blandningen. Bara det är värdefullt att känna till. Då kan du köra så i framtiden också och så länge inte motorlampan tänds har inte Bilprovningen något att klaga på. Dom ger ju sig inte tid att felsöka eller hitta orsaker. Är avgasvärdena inom gränserna så går dom vidare till nästa punkt. Är dom fel så sätter dom en anmärkning för det och du får ett "nytt försök" inom en månad där du antas ha fixat felet. Vad det sedan beror på bryr dom sig inte om.
Användarvisningsbild
av thorell
Rådlös skrev:Det här med K-sprit var ju förhållandevis måttliga mängder, kanske någon liter eller två. Här i tråden är vi väl uppe i halva tanken? Men som sagt, slå på några liter bensin igen. Förmodligen har du hittat "gränsvärdet" för vad styrdatorn klarar av. Har du bokfört tankningarna så vet du ju procenten på blandningen. Bara det är värdefullt att känna till. Då kan du köra så i framtiden också och så länge inte motorlampan tänds har inte Bilprovningen något att klaga på. Dom ger ju sig inte tid att felsöka eller hitta orsaker. Är avgasvärdena inom gränserna så går dom vidare till nästa punkt. Är dom fel så sätter dom en anmärkning för det och du får ett "nytt försök" inom en månad där du antas ha fixat felet. Vad det sedan beror på bryr dom sig inte om.
Ja, jag har alla tankningarna bokförda, åtminstone hyfsat exakt vad gäller förhållandet.

Felkoderna som fanns i bilen var dels något om felaktig signal från motortemperaturgivaren (har haft den förut) samt "lambda mager" eller nåt i den stilen. Det var den senare som utlöste lampan. Bilia nollade koderna, och jag provkörde ett par mil utan att den dök upp igen.

Jag fyllde på med 9 liter V-Power på vägen hem. Nu är förhållandet ungefär 60/40 fördel bensin.

Lite intressant är bränsleförbrukningen på den senaste tanken (50/50 B95 och E85). I och för sig körde jag ganska hårt igår, men förbrukningen hamnade på rekordhöga 1,72 liter milen. Den näst högsta förbrukningen jag haft, andra tankningen efter jag trimmade, var 1,2 liter milen. Tilläggas bör, att snittet på 1,72 är mätt över 5 mil, och mestadels stadskörning.

Kontentan av detta är att jag i fortsättningen ska tanka V-Power och dryga med E85, så som jag gjorde första tankningen.

Jag har två frågor:

Den första har att göra med besiktningen att göra. Så länge motorlampan inte lyser borde bilen gå igenom även med E85 i tanken? (jag förutsätter att avgasreningen fungerar på ren bensin).

Den andra har att göra med V-Power vs. B95. Är det nån som vet om det är något annat än etanolhalten som skiljer bränslena åt?
Här är produktdatablad för V-Power:
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/file ... -06-01.pdf
Och här för E85:
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/file ... -02-08.pdf

Det står en massa på ”kemispråk”, men det framgår i alla fall att det är bara 5% etanol i V-Power. Bensin är ett mycket mer komplicerat och sammansatt kolväte i långa och många molekylkedjor. Etanol är ett enkelt kolväte.

Och en liten kuriositet, Det är ST1 som äger Svenska Shell numera. ST1 är kända för att dom tillverkar etanol av sopor (i Finland).
Användarvisningsbild
av thorell
Att det är skillnad mellan V-Power och E85, det har jag koll på. Det jag funderar över är om det är något annat än etanolhalten som skiljer blyfri 95 från V-Power.
Rådlös skrev:Någonstans i den här tråden (tror jag det var) någon som frågade om hur många procent etanol man fick vid blandtankning. Naturligtvis går det att räkna fram, men här finns en färdig räknare: http://e85.info.se/
Får ingen uträkning hur jag än gör på den sidan,har även provat i explorer då jag kör med firefox.
MechaniX skrev:
thorell skrev:Idag började motorlampan lysa, och jag tycker att bilen ryker mer än vad den gör på ren bensin. Det blir liksom imma på bakrutan. Är detta normalt när man kör på etanol (imman alltså)?
Vet att jag hade mycket vit rök från min Chevavan när jag körde den på E85, speciellt när motorn var kall och även om man stod på tomgång.
Vit "rök" är mest vattenånga. Det blir mer vattenånga av E85 än vanlig bensin, och kondenserar till vit "rök" när det är kallt och fuktigt. När motorn och avgassystemet kommer upp i arbetstemp är vattenångan varmare när den lämnar pipan. Då hinner vattenångan blanda sig bättre med "friska luften" innan den kyler ner sig tillräckligt för att den ska kondensera, då hinner den inte "röka sig". :-)-)
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]