Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Diesel är inte bara mitt problem, utan det drabbar alla. Jag förespråkar gärna motorer optimerade för etanol och/eller biogas. Men nu handlar tråden om Volvos dieselmotorprogram för MY13. Och det finns all anledning att kritisera utvecklingen med de körcykeloptimerade motorer Volvo lanserat. Jag tycker slla ska förstå vad som egentligen döljer sig bakom förbrukningssiffrorna.
MattiasD skrev: Det Volvo nu har gjort är ju att optimerat de stora dieselnarna för körcykeln.
Äntligen. BMW har gjort detta i säkert fem år. Det har legat Volvo till last att de presenterat "realistiska" siffror och inte gjort som tyskarna, med BMW i spetsen. Vi Volvoägare med ett par, tre år gamla bilar får betala onödigt hög skatt för all framtid pga Volvos senfärdighet.
av Lövet
Nu sätter vi punkt för etanol i den här tråden. Vi har redan tillräckligt många trådar om det. Diskussionen ska handla om D3, D4 och D5. 
av perhall
En intressant fråga är vad som händer med andrahandsvärdet, troligen inte så mycket men om skatten sjunker med 3000/år från MY09 till MY13 så är det 50-60 000 under bilens resterande livslängd + säg 1,5 dl/mil mindre (EU-cykeln har som bekant sjunkit mer) per mil vilket redan idag är 3750 liter = 55000 kr om bilen går 25 000 mil till... mao. är det på lång sikt bättre att köpa en ny MY13 än en beg MY09... och det borde märkas på andrahandsvärdet men beg. V70 diesel (och andra dieslar med motsvarande utveckling), särskilt D5, är dyra!/PH
Diesel är inte bara mitt problem, utan det drabbar alla. Jag förespråkar gärna motorer optimerade för etanol och/eller biogas. Men nu handlar tråden om Volvos dieselmotorprogram för MY13. Och det finns all anledning att kritisera utvecklingen med de körcykeloptimerade motorer Volvo lanserat. Jag tycker slla ska förstå vad som egentligen döljer sig bakom förbrukningssiffrorna.
Jag tycker du bör se det nya motorprogrammet som en utveckling i rätt riktning och inte tvärt om. Har motorerna blivit miljövänligare? Ja! Hur påverkar det den individuella konsumentens bilägande (dvs. själva ägandet, drivmedel, skatt osv.)? Den blir billigare!

Nyheterna som presenterats för dieselmotorerna är inte propaganda eller tagna från luft. Motorerna har nya, lättare kamaxlar, ny svänghjul sensor, nya kolvringar, lättare vevstakar, lättare vevaxel, nyare och effektivare turbo m.m. Se det som en utveckling istället.

Tycker du vi ska gå tillbaka till det gamla motorprogrammet? Vad ser du för fördelar i det?
perhall skrev:En intressant fråga är vad som händer med andrahandsvärdet,
Framtidssäkrat.

Alla vi stackars satar som köpte Volvo när de presenterade ärliga siffror för sina D5:or är naturligtvis i ett risigt läge, eftersom vi har CO2 siffror som moderna V8:or.

Jag kör inte speciellt snålt och jag har inga problem att uppnå fabrikssiffror.
av Amli
Jag har svårt att tro att andrahandsvärdet påverkas så mycket på sikt. Då lär det vara större från MY09 till MY10 då den nya D5:an kom in i bilden med 205hk och dubbelturbo.
av perhall
StringerBell skrev:
perhall skrev:En intressant fråga är vad som händer med andrahandsvärdet,
Framtidssäkrat.

Alla vi stackars satar som köpte Volvo när de presenterade ärliga siffror för sina D5:or är naturligtvis i ett risigt läge, eftersom vi har CO2 siffror som moderna V8:or.

Jag kör inte speciellt snålt och jag har inga problem att uppnå fabrikssiffror.
Jag minns min första 528i - 82, den skulle dra 1,16 blandad men kunde köras på 0,8 utan ansträngning... nästa BMW (528-86) skulle dra 1,08 men drog som den tidigare... sen 525i-92, skulle dra 0,88 (innan EU-mixen...)... etc. mixen har sjunkit med 40%, verklig förbrukning 10%...
PH
av XC60
Snyggt jobbat, men det är dags att fixa utsläppen för automaterna också. Eftersom det inte nämns ett ord om automat i pressreleasen så kan man anta att inget hänt på de versionerna.
XC60 skrev:Snyggt jobbat, men det är dags att fixa utsläppen för automaterna också. Eftersom det inte nämns ett ord om automat i pressreleasen så kan man anta att inget hänt på de versionerna.
Just detta vill jag veta mer om. Ska bara ha automat i all framtid.

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]