Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

I Haynes stod det nåt om automatväxellåda,bytesintervall.
Hitta inget om manuell.

Jag byta på min 945:a 98:a
Både kardan och växellåda.
Upplever skillnad till det bättre,känns så iallafall.
Och det skadar somsagt inte att byta oavsett vad manualler osv säger.
Förr var det 4000mil som det stod längre upp, men det togs bort för många år sedan. Jag tror nog att man "har igen" på att byta oljan, i alla fall minst en gång under bilens livslängd. Det gäller även oljan till servostyrningen. Dom flesta bilar rullar ju inte mer än c:a 30000mil. Några enstaka kan passera 50000mil, men då brukar det ha varit "tjänstebilar" och dom brukar ju vara välskötta (servicemässigt). Det finns ju alltid några som sticker ut. Vi hade en 745-a på jobbet som en serviceingenjör körde över 50000mil med, sedan hade vi den som "servicebil "internt" på jobbet några år innan den såldes. Då var den c:a 12-13 år gammal och hade gått 74000mil. Den rullade flera år efter det, men jag vet inte hur länge den gick. Troligen tog rosten den, det var en -86:a med insprutning. En "vanlig" privatägd bil når sällan över 30000mil, dom körs ju inte så många mil om året. Dom bilar vi pratar om här är ju mellan 15 och 30 år gamla, och man sett att dom har rullat mellan 25 och 35000 mil dom flesta. Några "sticker ut" har jag sett. Min har gått 400414 mil (fd tjänstebil) och någon har jag sett har skrivit 54000mil. Det finns säkert flera som rullat mer på forumet, men totalt sett är det nog inte så vanligt med så gamla bilar som vi har som har rullat så mycket. Det brukar för det mesta nog "ta slut" tidigare.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Förr var det 4000mil som det stod längre upp, men det togs bort för många år sedan. Jag tror nog att man "har igen" på att byta oljan, i alla fall minst en gång under bilens livslängd. Det gäller även oljan till servostyrningen. Dom flesta bilar rullar ju inte mer än c:a 30000mil. Några enstaka kan passera 50000mil, men då brukar det ha varit "tjänstebilar" och dom brukar ju vara välskötta (servicemässigt). Det finns ju alltid några som sticker ut. Vi hade en 745-a på jobbet som en serviceingenjör körde över 50000mil med, sedan hade vi den som "servicebil "internt" på jobbet några år innan den såldes. Då var den c:a 12-13 år gammal och hade gått 74000mil. Den rullade flera år efter det, men jag vet inte hur länge den gick. Troligen tog rosten den, det var en -86:a med insprutning. En "vanlig" privatägd bil når sällan över 30000mil, dom körs ju inte så många mil om året. Dom bilar vi pratar om här är ju mellan 15 och 30 år gamla, och man sett att dom har rullat mellan 25 och 35000 mil dom flesta. Några "sticker ut" har jag sett. Min har gått 400414 mil (fd tjänstebil) och någon har jag sett har skrivit 54000mil. Det finns säkert flera som rullat mer på forumet, men totalt sett är det nog inte så vanligt med så gamla bilar som vi har som har rullat så mycket. Det brukar för det mesta nog "ta slut" tidigare.

Mvh
Lennart
Min förra 740 från 88 stod mätarn på 62 000 mil och där hade den hängt upp sig :lol:
Så frågan är hur långt den egentligen gått...jag var 2a ägaren och den var privatägd hela sitt liv.
Undra hur många oljebyten på bakaxel/servo/växellåda den fått...ingen av mig ialf och den gick som en klocka...rosten slog dock ihäl den :cry:
Men det skadar nog inte att byta, kostar inte så mycket i varken pengar eller tid skulle jag tro.

// waiz

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.