Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Efter att ha lagt på sommardäcken slår det mig ännu en gång hur mycket sämre komfort det är i min R-Design jämfört med tidigare V70II med std-chassi och 17".

Hur mycket det beror på:
1/ Pirelli Zero
2/ sportchassi
3/ 18"

Vet jag ej.

Någon som testat att byta till annat däckmärke?
PH
av Lövet
Svårt att tro att däcken skulle vara boven i dramat. Jag kände knappt skillnad när jag gick från 17" till 18" (Falken FK-452) i min Z4 som lär ha betydligt hårdare chassi än V70. Vet inget direkt om P-zero än att det är ett jäkligt konstigt däckval till Volvo egentligen. Normalt monteras ju det på Porsche osv.

Min gissning är sportchassiet som största boven. Å andra sidan faller det hypotesen om du har fullgod komfort med vinterdäcken. Du kan ju fråga Brainy som precis gått upp från 17" till 18" på sin. Vet ej om det är P-zero på den dock.
av perhall
Även med vinterdäck (Hakka dubbade 205-60-16) är det betydligt sämre komfort än det var tidigare.
Min förra V70II hade bra komfort men jag har ännu knappast åkt i en bil som går så mjukt och tyst som en 528i-97 med std-chassi och 15" ballongdäck... som jag hade på sent 90-tal...

Funderar på att beställa en ny med std-chassi, 17" och laminerade rutor... då borde jag bli nöjd, för i grunden har varken nya E-klass eller nya A6 övertygat mig, de är knappast bekvämare än en V70II med rätt set-up (däremot har de andra kvaliteter).
PH
av perhall
Håller med om att P Zero är ett konstigt däckval. De lär ju knappast vara billigare att köpa in för Volvo medan bilägarna blir sura för att de är bullriga och håller dåligt. Visserligen skulle det grymma greppet kunna lyfta Volvos brist på sportighet en bit men tror inte att så många kör sina T4/D5/2,5FT etc. R-Design så hårt... att ett Conti SC5 skulle göra bilen så mycket sämre körupplevelsemässigt
PH
av Linqid
Vi har nyligen bytt från en MY09 med std-chassi och 17" till en MY12 med exakt samma setup och upplever den nya bilen som lite hårdare och fastare i chassit än den förra. Inte till det sämre dock, då den förra var lite väl svampig. Dragspelsbuss typ...
Den nya är alldeles lagom, grymt komfortabel men inte FÖR mjuk. Betydligt bättre kvalitetskänsla bilen igenom dessutom! Hittills helnöjd med bytet - och njuter av en väldigt fint växlande Powershift!
av perhall
Håller med om kvalitetskänslan! Ser att ni har en BMW också, vi har en 525i e60 i familjen som är MY04 och minst lika plastig som vår V/0 MY08. e60 blev mycket bättre under senare år men de första var erbarmerligt plastiga. Jag inser att det inte är Audi-nivå på kvalitetskänslan i nuvarande V70 men tycker den är helt ok. Hur upplever du den jämfört med e90:n ni har? Sen tror jag att ORE eller Summum kan ge lite mer kvalitetskänsla än en BAS.
PH
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag har 18" med PZero och std chassi nuoch tycker inte det är någon direkt skillnad mellan dem och mina 17" Hakka7 i komfort, tror nog det är chassit du lider mest av, var av någon annan tycker det är nödvändigt. :)

Det jag skulle rekommendera är Four-C chassit, betydligt bättre komfort än std och även fastare än R chassit när det går undan. Upplever jag det iaf 8)

Lycka till med valet!
av perhall
Har också funderat på 4C men tycker att det är överprissatt... jag tycker komforten är tillräckligt bra med std-chassi och tyst är ju bilen.
Sen att framdäcken p Zero är Lennart Hyland efter 1500 mil känns ju som ett argument för att köpa andra däck.
Har begärt offert på en ny så det kanske blir en sån.
Audis sportchassi är dock "ännu värre", eller som min kollega som jobbar med VW säger: VW:s sportchassi är som Audis standardchassi.... ja, hårt är det!
PH
av Linqid
perhall skrev:Håller med om kvalitetskänslan! Ser att ni har en BMW också, vi har en 525i e60 i familjen som är MY04 och minst lika plastig som vår V/0 MY08. e60 blev mycket bättre under senare år men de första var erbarmerligt plastiga. Jag inser att det inte är Audi-nivå på kvalitetskänslan i nuvarande V70 men tycker den är helt ok. Hur upplever du den jämfört med e90:n ni har? Sen tror jag att ORE eller Summum kan ge lite mer kvalitetskänsla än en BAS.
PH
Ja, E60 var väl ingen höjdare interiört innan faceliften. Absolut, sett till priset vi betalade så är kvalitetskänslan i bilen mycket hög, även om den inte är på Audi- eller BMW-nivå (så inte heller priset...). Den vi hade innan var Momentum, och kändes bitvis rätt billig i vissa detaljer.

E90:n känns väldigt väl ihopskruvad rakt igenom, även om den interiört känns lite daterad. Men det visste vi ju när vi beställde. Jag upplever den totalt sett som ett snäpp bättre än V70, men med automat och uteblivet dieselknatter vette tusan om inte vår V70 känns mer premium att köra trots allt...

Edit: Räknade på vad en motsv. utrustad 520i (4-cyl, 184 hk) skulle kostat istället för T4 OR automat, och vi pratar om en bruttoskillnad på ca 165'... Då kan jag köpa att det är en snäppet billigare känsla interiört! :D
av perhall
Tack för alla tips! Har nu hastigt och lustigt beställt en ny T4 ORE med laminerade rutor - nie mehr Sportfahrwerk!

Återstår att se om jag tycker bilen är vinglig:)

Måste säga att V70 T4 är helt vansinnigt prisvärd. Med Premium Sound Hi-tech Ocean Race och årsmodellsrabatt (en 2012:a bokad i produktionen - ev kan det bli en MY13 men jag tror inte det eftersom det är en Ocean Race, där är de nog noga med att inte gå in på nästa årsmod) har jag för under 290 000 köpt en ny bil med:
xenonkurvljus
handsfree
soltak
parkvarnare runt om
volvo on call
lam rutor
premium sound
GPS med stor skärm
skinn
17" alu
metallic

Inte ens Skoda Superb är billigare. Ej heller Toyota Avensis.
Och jag landar netto minst 150 högre på 520i och A6 2,0TFSI... som är roligare att köra men knappast har bättre komfort.
PH
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]