...

Moderator: Moderatorer

Och just förbud sätter folk i en sits där de inte behöver tänka själva, en spiral nedåt vad gäller sunt förnuft, det blir inte bättre.

Dags att låta folk agera och tänka själva och sedan ta konsekvenserna av sitt handlande.
Jag körde genom stan häromdan på en tätt trafikerad gata med många stoppljus, bakom mej låg en XC70 med en kvinna bakom ratten och som jag inte kunde missa vad hon höll på med. Vid varje stopp så såg jag i backspegeln hur hon tittade ner och "blippade" på sin telefon och när det sen blev grönt, ja då kom hon inte iväg vilket medförde seghet för alla andra bakom henne, att hon sen fick tvärbromsa några gånger när det blev rött så att hon inte skulle ramma mej tycktes inte bekomma henne utan hon fortsatte att stirra på luren.

Att snacka med handfree är en sak men att sitta och SMS:a och liknande måste förbjudas.
av *pettson*
Det är helt rätt beslut. Ur den synvinkel man vill se en polis idag?
En stolpe kan inte fota och veta om du smsar.. Så vem ska se till så förbudet efterlevs?
Var är dom där 20.000 extra utepoliserna?

Mer riktiga poliser och 800spänn om du blir påkommen med din mobil, oavsett om du smsar, ringer eller annat med lös lur.
Samt förebyggande information ifrån polismannen. Se på England, så ska det gå till.
Sist skyllde man i periferin på att det inte fanns riktiga handsfrees att tillgå. Det är sant det är få tillverkare som gör sådana.
Men det finns och dom säljs riktigt dåligt då alla hellre fipplar än att antingen ha automatsvar eller trycker på en knapp istället för att svara.
Inför ett lagkrav på handsfree nu. Då menar jag RIKTIG handsfree, med andra ord ingen blinkande enhet i örat heller.

DET MÅSTE vara skillnad på att ge fan i att smsa när man kör oavsett handsfree eller inte. Det måste vara skillnad på att trycka på en knapp och obehindrat röra sej i bilen som vanligt istället för att fippla med en lur när man tar ett samtal.
Det jag tycker är märkligt är att vid varje "fråga" i tidningarna där läsaren skall
svara så säger 80 % att dom inte tycker det är okej med att fippla med substitut nappen.
Men i trafiken är det tvärtom ??
Kan någon ge mig en förklaring till det ?
I trafiken så "räddar" jag o en del andra situationer då vi kör bil utan att leka med leksakerna. Händer VARJE
gång man kör mer än en timme i trafik med många bilar.
Svenska bilister ljuger tydligen som fan eller ?
Jag har lite svårt för argument/motiveringar från beslutsfattare som grundar sig på lite diffusa antaganden som inte har så mycket med verkligheten att göra. En del av motiveringen verkar vara att dom tror att utvecklingen av smartphones skall göra det säkrare:

"I stället hoppas institutet på att ny teknik i smartphones, som iPhone och Android, ska öka trafiksäkerheten.

Ett exempel som ges är att telefonen skulle kunna sluta fungera när man kör förbi en skola, eller att den slår larm vid fortkörning.

– Om du har mer information om vad som pågår runt om kan du anpassa när du släpper igenom samtal eller när du stänger av sms-funktionen, säger Katja Kircher till SR."

Öh...

Dessutom var det enklare med knapptelefonerna, min gamla mobil behövde jag inte titta på displayen för att ringa med. Med smartphonen är det lite svårare.
Volvo 760 elhissar

Där sitter ett avlastnings relä för[…]

Visa din semesterbil(d)

En första premiärtur blev ner till Falst[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]