Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

det är så att jag har en 740 gl (b230f -88 )

jag har lämnat in toppen på planing (2mm) och månterade dit den i helgen o nu går den piss :cry:

den verkar typ gå på 3 cylidrar o skakar på tomgång.
sen när man kör den så går den bra, kanske några små ryckningar man kan känna på vissa varv...
Ja jag har nollat motorn!

nu till frågorna!

*hur berer sig en b230f som är planad 2mm + a-kam? går den illa på tomgång?

*kan en ventil vara så sliten (blivit sliten under planingen) att motorn går så illa?

*kan det ha hänt nåt med bränslefiltret? den ståg ca 5 dar utan topp m.m?

/mvh johan snälla hjälp mig!

DET var täningslåset som hade pajat! skönt när man hittar felen! TACK för att hjälp!
Senast redigerad av 1 kicken, redigerad totalt 0 gånger.
av Claves
En tanke är när bilen går så illa så kan du ju prova att rycka ut kontakten till en spridare åt gångnen o se om det förändrar något i gångnen?

Kan vara en som är trasig..

Har en jävligt taskig gång på min 740 ibland.. går ojämt som fan och den är ryckig under 60Km/h samt när den blir varm så får den lixsom extra kraft o går som ett skott...

Min far drog loss kontakten till spridaren på första cylinder och den gick lika dåligt med som utan...

Min erfarenhet av ett liknande problem... ska byta spridare när jag får tid.. men vet ej om det är lösningnen.

Är en 740 gl -88 B230f

/Claves
av ante240
2mm är ju ganska mycket ju! kan ju vara att den får förlite soppa, så större spridare vore bra, en tändinställning borde också göra susen,

mer soppa måste den ha annars spikar motorn.
av Addekarlsson
Fått dit kamremmen rätt? (ja, jag frågar ändå, vanligt fel nämligen) Kollat efter tjuvluft?
Plana en sugis 2 mm är inga problem, och du ska inte behöva byta spridare pga detta.
Eftersom den går bättre på varv, så röstar jag på tjuvluft i första hand.
Utrusta dig med en flaska startgas och spraya hela insugssidan. Får du ökat varvtal, så har du hittat en läcka.

Mvh/ Adde
av kicken
Claves skrev:En tanke är när bilen går så illa så kan du ju prova att rycka ut kontakten till en spridare åt gångnen o se om det förändrar något i gångnen?

Har en jävligt taskig gång på min 740 ibland.. går ojämt som fan och den är ryckig under 60Km/h samt när den blir varm så får den lixsom extra kraft o går som ett skott...

Min far drog loss kontakten till spridaren på första cylinder och den gick lika dåligt med som utan...

Min erfarenhet av ett liknande problem... ska byta spridare när jag får tid.. men vet ej om det är lösningnen.

Är en 740 gl -88 B230f

/Claves
ja jag har testat detdära med kontakten o ja det är någ cylinder 2 som strular. blir ingen märkbar skillnad när jag rycker spridar kontakten där, lika så ifall jag drar ur tändkabeln på 2 cylindern... spridaren kanske som srtrular??
av kicken
ante240 skrev:2mm är ju ganska mycket ju! kan ju vara att den får förlite soppa, så större spridare vore bra, en tändinställning borde också göra susen,

mer soppa måste den ha annars spikar motorn.
ska han ha mer soppa om man planar toppen? spikar gör den inte!
av kicken
Addekarlsson skrev:Fått dit kamremmen rätt? (ja, jag frågar ändå, vanligt fel nämligen) Kollat efter tjuvluft?
Plana en sugis 2 mm är inga problem, och du ska inte behöva byta spridare pga detta.
Eftersom den går bättre på varv, så röstar jag på tjuvluft i första hand.
Utrusta dig med en flaska startgas och spraya hela insugssidan. Får du ökat varvtal, så har du hittat en läcka.

Mvh/ Adde
har kollar o laggt på paktningsklister på insugspaktningen men ingen skillnad, men ska pröva startgas!
av Addekarlsson
kicken skrev:
Claves skrev:En tanke är när bilen går så illa så kan du ju prova att rycka ut kontakten till en spridare åt gångnen o se om det förändrar något i gångnen?

Är en 740 gl -88 B230f

/Claves
ja jag har testat detdära med kontakten o ja det är någ cylinder 2 som strular. blir ingen märkbar skillnad när jag rycker spridar kontakten där, lika så ifall jag drar ur tändkabeln på 2 cylindern... spridaren kanske som srtrular??
Kan ju vara spridarrelät eller en kabel till spidare 2 med. Spridarrelät sittter på expansionskärlet för kylvätskan.

Mvh/ Adde
av kicken
Kan ju vara spridarrelät eller en kabel till spidare 2 med. Spridarrelät sittter på expansionskärlet för kylvätskan.

Mvh/ Adde[/quote]

jag har kollat relät men det såg bra ut, men troligen är det en kabel till spridaren efter som jag har monterat bort toppen o insugen så kanske kabeln vart klämd eller nåt. får kolla kablarna :cry:
av Priffe
Kolla kompression oxå :)
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det