Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
XC90_Executive skrev:Hade tydligen kommit en mjukvara som ska förbättra ljudet med PS. Jag tycker det låter svinbra i min V60 MY12 med PS så det kan vara så att jag redan har den nya mjukvaran då.
Nu börjar det låta intressant, någon mer som kan bekräfta att ny mjukvara har släppts, ingen här som jobbar på volvo kanske som vet?
av S80V8AWD
Jag kan egentligen inte bekräfta någonting - med andra ord så vet jag inte om en ny mjukvaruförbättring finns tillgänglig eller ej. Dock kan jag intyga att jag tycker att det låter klart över förväntan och till och med riktigt bra! Vi hade en S80 MY07 innan, också den med PS fast med det gamla Dynaudio-systemet då, inte för att jag är den mest insatta audiofilen men tryck och välljud tycker jag allt att det nya PS-systemet producerar. Iallafall om man jämför med det gamla PS-systemet och har i åtanke vilka negativa kommentarer just det nya systemet har fått från t.ex. inlägg i denna tråden. Så något borde Volvo har trixat med den senaste tiden, för så dåligt tycker jag absolut inte det låter! :-)-)
av Droopy
Hittade detta:

De funktioner som finns i de olika varianterna av styrenhet audio (AUD) är:

High Performance och High Performance Multimedia
Reglerbar ljudvolym
Reglerbar bas
Reglerbar diskant
Limiter
Mixning
Ljudkompensering av basljudet
Ljudkompensering av diskantljudet
Equalizer
Premium Sound Multimedia
Reglerbar ljudvolym
Reglerbar bas
Reglerbar diskant
Limiter
Mixning
Ljudkompensering av basljudet
Ljudkompensering av diskantljudet
Equalizer
Dolby ProLogic II
Dolby digital
Reglerbar surroundnivå
Soundstage
Ekofilter
Centerkanalvolym

Jag upplever att ljudet kan "svaja" under färd ( var in och testade en bil med HP idag) kan det bero på den där ljudkompenseringen av bas och diskant?

Enligt Vida så regleras bas och diskant efter ljudet i kupen.

"Ljudkompensering av basljudet.
Styrenhetens basljud kompenseras/ändras beroende på ljudvolym och fordonets hastighet. Om fordonets hastighet och ljudvolym ändras, så ändras även ljudkompenseringen av basljudet.
Ljudkompensering av diskantljudet.
Styrenhetens diskantljud kompenseras/ändras beroende på hur ljudvolymen ändras. Om ljudvolymen ändras så ändras även ljudkompenseringen för diskantljudet"
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag ska lusläsa denna tråd men vill ändå dela med mig lite angående PS ljud.
Kör en S60 classic med PS system. Riktigt fint och detaljrikt ljud på ALLA volymer.
PS ludet i tjejens tre veckor gamla C30 når inte riktigt ända upp till S60:n ljud. Då har jag inte justerat något annat än bas och diskant än. Ljudet är i alla fall bättre nu än första dagen så elementen är inte riktigt inspelade än.
Dolby prologic II loggan syns hela tiden när ja streamar spotify via BT. Skulle vilja köra vanligt stereo läge men den menyn har ja ej hittat... en meny med EQ har ja sett.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag har inte gjort något mer med bilens ljudsystem.

Det har blivit klart bättre än det var från början, men fortfarande sämre än High Performance i min förra bil (XC90 -04).

Det låter ju lovande om Volvo har släppt en ny mjukvara till stereon. Min bil ska in på service snart och jag ska be att de kolla detta.

Edit: Snackade nyss med volvo och det ska finnas ny mjukvara både till stereon och växellådan (som är ryckig). Återkommer med resultatet senare!
av EinarZ
Jag hade en V70 MY09 med Premium Sound / Dynaudio. Den var lite småtråkig i början, men efter ett antal timmars inbränning blev det riktigt bra ljud.

Nu har jag XC70 MY12 med Premium Sound / Audyssey. Det låter skit jämfört med Dynaudio. Basen är luddigt odistinkt, mellanregistret otydligt och svagt (sång hörs mycket dåligt) och diskanten likaså otydlig. Bilen är dock såpass ny att jag hoppas på att inbränning till slut hjälper. Men jag kan inte påminna mig om att Dynaudio lät så illa initialt... återkommer om några veckor, då inbränning bör vara klar.

Som inbränningsmusik gör jag som med 09-an... kör Infected Mushroom's "Vicious Delicious". Mycket basdunder och transienter, bra motion för anläggningen :D
av moffe
Jag har PS...tycker det spelar mycket bra. Inget att klaga på. Okej, inte som min B&O som jag hade tidigare i Audin. :D
Det ända jag tycker att PS har för hög bas. Men den kan man skruva ner så blir den riktigt bra. Har alltså V60 MY12.

Det jag dock saknar att man skulle kunna stänga av surrounden och köra stereo både bak och fram. Konstigt att man inte kan ställa in att alla i bilen vill lyssna på bilen. Inte bara fram, chauffören eller bak. Utan alla :)
av engrogg
Äntligen lyckades "min" tekniker på Bilia uppgradera RTI & Bluetoothmjukvaran & därmed oxå ljudanläggningen, kan bara säga att det var STOR skillnad.. Hade version 0930/5.00.17L innan & 0BC2/5.0017S nu. Innan kunde man utan problem köra volymen i botten men nu är det ett helt annat ljudtryck, inte samma gröt i mellanregistret som innan, ja känns som en helt ny anläggning=) Så nu får man ratta om alla inställningar igen, hade ju vant mig & tyckte det lät ok innan iaf.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17
Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]