Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xaren
Tjenare har en volvo s80 T6 1999.

på jämngas mest runt 60-70-80, så är det lite som att den åker framåtillbaka hela tiden typ gasar slutar gasa , Men den har hur jämnt tomgång som helst dör aldrig, inga felkoder.

Så jag undrar är det gasspjället som håller på och ge upp eller har ni några ideér?

Mvh xaren.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Du kanske hamna i fel tråd? Felet du beskriver har jag haft på 2 av mina 3 äldre T6:or, en -99 och -02. På -05 hände det aldrig. Det är förmodligen en "kula" som har med avgasrengöringen att göra i någon form (tror jag..?) och som kan "slagga" igen med tiden. I mitt fall efter långvarigt hård körning. Jag känner igen det som du beskriver, man gasade och farten ökade för att sen sacka och tappa fart igen. Den är enkel att rengöra på verkstaden lr som i mitt fall bytte dom ut den. Det var inte dyrt och det går snabbt att göra.

Så om du har tur så är detta enkelt att fixa.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
av xaren
Okej, tack för svar:), jag har ingen aning jag är alldelens ny här, trodde det här var rätt :)

Någon som har några andra erfarenheter?
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Du ligger på helt rätt avdelning
Användarvisningsbild
av Vojje
Byte av magnetventilen kan göra underverk på turbomotorer. Enkelt och billigt, oftast.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Nix, jag tror att den hade med regleringen av luft/bränslemängden. Vojje är kanske inne på rätt spår? Men ta kontakt med närmsta Volvoverkstad så är jag övertygad om att de vet exakt vad man ska börja titta. Till mig sa man att detta var ett vanligt "fel" på de första T6:orna. Men enkelt att fixa och inte dyrt.
av oldtimersmc
tcv brukar sitta på luftburken 1st dubbelpolig elanslutning (som öppnar eller stänger 3vägs-ventilen) + 3 vacumslangar.

ca500krmen billigare på skroten och samma som till de andra turbosnurrorna typ 2.5ltt 2.4 ltt mm

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]