Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
cme skrev:Ska största hjul (minst slitna) sitta fram eller bak?

cme
Det spelar ingen roll, det som händer är ju att viscon kommer att gå bak- eller framlänges, beroende på om man har slitet fram eller bak.
av cme
Är du verklligen säker på det??? Det står i instruktionsboken att de minst slitna skall sitta fram. Det är tvärtemot vad som gäller för bromsstabilitet så anledningen måste vara viscon. Tappar man greppet bak under retardation så snurrar man.

cme
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag är relativt säker. Går ju att testa rätt enkelt. Funkar AWDn när du backar? Om den gör det så finns det ju inget frihjul. Då kommer viscon bara att gå åt ena eller andra hållet.
av cme
Jag menade inte frihjul i terrängbilsbemärkelse utan att det blir ett slip i viscon. Om framhjulen är mindre i diameter så blir det lite grann som att dom spinner och då ligger viscon och "drar" vid landsvägskörning (den upplever att framhjulen "spinner" lite eftersom framaxlarna roterar snabbare än bakaxeln)

Har bara ägt min XC i 4 timmar så jag har inte hunnit sätta mig in i detaljerna ännu.

cme
Användarvisningsbild
av eccy243
cme skrev:Jag menade inte frihjul i terrängbilsbemärkelse utan att det blir ett slip i viscon. Om framhjulen är mindre i diameter så blir det lite grann som att dom spinner och då ligger viscon och "drar" vid landsvägskörning (den upplever att framhjulen "spinner" lite eftersom framaxlarna roterar snabbare än bakaxeln)

cme
Ja, precis. Och om du kastar om hjulen så kommer viscon att "dra" åt andra hållet.
av cme
Hiottade detta på Pirellis hemsida:
cme

Technical Information
Volvo All Wheel Drive Cars - Update
Important Information Relating to Tyre Operation
Volvo New V70 AWD and XC (Cross Country) "Visco Diff" cars (new shape, from 2001 model year) have less stringent requirements than earlier models, regarding the mixing of tyres with varying degrees of wear. For cars up to and including model year 2000, the situation remains unchanged - see previous bulletin No 09/99-0127. Further copies are available on request.
Whilst all the tyres must be of the same brand, pattern, size and service description (except when a "temporary use spare" is fitted), it is not necessary, as with earlier models, to ensure that the difference in tread depth between the least and most worn tyres is within 2mm. However, when replacing tyres or permutating wheels, tyres with the least tread depth must be fitted to the rear. Failure to observe these requirements may cause excessive wear to the transmission, resulting in its premature failure. Any consequential repairs are not covered by the manufacturer's warranty.

Inte mycket idag, hade tänkt tvätta, men[…]

Finns på skroten. Mvh Per

Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]