Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Spjällhuskontakt tror jag den heter, om du vrider på gasspjället och det klickar i kontakten så är den hel. Den sitter med två insex på sidan av spjällhuset
päpplet skrev:Spjällhuskontakt tror jag den heter, om du vrider på gasspjället och det klickar i kontakten så är den hel. Den sitter med två insex på sidan av spjällhuset
Tackar så mycket :-)-)
Beskriv dina tomgångsproblem samt ange vad du har för bil, årsmodell samt motorsystem. Allmänt sett brukar tomgångsproblem oftast bero på läckor i luftslangar, vacuumslangar, insugspackning eller att tomgångsluftventilen är smutsig eller defekt.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
gnestakalle skrev:Beskriv dina tomgångsproblem samt ange vad du har för bil, årsmodell samt motorsystem. Allmänt sett brukar tomgångsproblem ofyast bero på läckor i luftslangar, vacuumslangar, insugspackning eller att tomgångsluftventilen är mutsig eller defekt.

Mvh GK

Det har jag gjort i tidigare inlägg men ej fått svar. Jag har efter tips här tagit loss och gjort rent tomgångsventilen med t-röd och smörjt upp rikligt med 5-56. Sedan har jag bytt fördelarlock och rotor, gjort rent LMM med LMM rengöringsspray, nya bränslepumpar och bränslefilter.
Det är så att det är ett lätt pendlande då och då mellan 600-500-400 varv på tomgång med ibland då ett extra dovt brummande vid tomgångsfall. Jag har tagit film med kasst ljud till för er andra om det är något ni känner igen.
Det är något som kommer o går vid varm motor för det mesta. Det kan ju läcka tjuvluft nånstans som ni säger. Jag tänkte på lamdasonden, men bilen gick igenom besiktningen i januari utan anmärkning. Det kanske lambdan gör ändå trots fel värde? Tänkte kontrollera den när jag ändå ska ha inne bilen på verkstan på torsdag. Grejen är att allt sådant med bränslet och värden ska vara i perfekt skick när jag ska konvertera bilen till flexifuel. Har en box som väntar på att installeras (kul grej)

Filmsnutt med 1 missljud fångat 3 sek in:
Kasst ljud jag vet.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]