Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Camel skrev: Symptomen på min bil var:
-Sämre effekt både vid mellanvarv och toppen.
-Ibland upplevdes kraften som pulserande vid acceleration genom en växel
-Det sköna mustiga suget vid fullgas på 2:an och 3:an från låga varv var inte så mustigt längre, bara tillräckligt.
-Ryckningar vid gradvis gasuppsläpp från fullgas, kunde bli piggare en kortvarigt precis vid gasuppsläppet.
-Ibland upplevdes motorn som piggare om man gasade 2/3 istället för fullt

Efter byte av magnetventilen förvann symptomen helt.
Punkterna två och fyra låter väldigt bekanta för mig. Jag har bara ägt bilen sedan i höstas och kom från en tioventilers 140hk så jag tyckte ju förstås den var rena månraketen. Har ingen annan 2.5T att ha som referens heller så jag vet inte om det sköna mustiga suget kanske borde vara ännu skönare och mustigare :) Låter iallafall helt klart som det är dags att byta magnetventilen.

Nån som har artikelnumret, eller ännu hellre ett bosch/pierburgnummer el dylikt?
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag tror iofs inte att en ny MV hjälper mot dina tomgångsvibrationer.
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:Jag tror iofs inte att en ny MV hjälper mot dina tomgångsvibrationer.
Det tror inte jag heller, men jag kände på pricken igen mig i de symptom som Camel listade några inlägg högre upp.
av Flintskallen
Vojje skrev:Jag tror iofs inte att en ny MV hjälper mot dina tomgångsvibrationer.
Så, åter till ämnet, tomgångsvibrationer!

Stod i kön till drive-in idag, och hade rutan nedvevad samtidigt som vibrationerna uppkom (vilket de gör i P- och N-läge, D verkar lite stabilare) Jag tyckte det blev en slags resonans som kommer och går från avgassystemet under bilen. Skulle avgassystemet kunna framkalla dessa vibrationer? De är ganska agressiva, känns distinkt i ratten exv.

Motorns tomgång vad bergsstabil på 650rpm enligt mätarn, men kanske den inte är så exakt?

Hur som helst så skall jag försöka hissa upp bilen och koll så avgassystemet sitter fast ordentligt eller är jag ute och cyklar? Annars dåliga motorfästen?
av Andis
Perc skrev:Magnetventilen låter intressant. Detta är min första turbobil så jag har pinsamt dålig koll. Vilken prisklass brukar en magnetventil ligga i och hur mycket måste man riva för att komma åt den?
Om du står framför bilen och tittar ner på motorn så sitter den på vänster sida av luftrenaren. Jätte lätt att byta bara 3 slangar och en elkontakt.

Kostade när jag köpte den 585 kr som original reservdel. Såg att dom hade byt den tidigaste modellen mot en med nytt nr. Kanske en uppdatering till en som håller bättre? Men visst den första höll rätt länge börja svagna vid 16000 mil på min.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Perc
Flintskallen skrev:Stod i kön till drive-in idag, och hade rutan nedvevad samtidigt som vibrationerna uppkom
Dom uppkommer alltså, dom finns inte alltid? Exakt samma symptom som jag har. Ibland går den fint, ibland skallrar det i hela bilen. Har inte listat ut vad det är som utlöser fenomenet men jag tror aldrig det har uppkommit när den varit ordentligt varmkörd.

Vevhusventen kanske man borde ta och kika på.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om man återgår till trådskaparens fundering angående skillnad på gångegenskaper, så skiljer sig slaglängden mellan 2,4T och 2,5T. Motorn i 2,4T har 90 mm slaglängd och motorn i 2,5T har 93 mm slaglängd. Lite teorier: Ökad slaglängd brukar ge en råare gång. Likaså är tomgångsvarvtalet för 2,5T lägre vilket borde göra den känsligare om inte alla cylindrarna ger lika mycket bidrag.
Själv har jag en S60 2.5T-06 som gått 24300 mil och är helnöjd /Hasse
Användarvisningsbild
av Perc
Körde en del idag, med garanterat genomvarm motor efter några 80-140-accelerationer på motorvägen. Motorn gick hur fint som helst på tomgång efter det. Konstigt.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]