Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kanglou
Är jäkligt nöjd med Keyless men nu har passargerar sidans dörr samt bakdörren på den sidan börjat strula.Med det menar jag normalt så tar man ju bara i handtaget och öppnar nu händer det ingenting ibland samt när man ska låsa så kan man få trycka en jäkla massa ggr utan att det funkar känns som glapp/ingen kontakt med mottagarna i bilen.Men går jag runt till förrardörren samt bakdörren så funkar slet direkt och nyckeln ligger kvar i samma ficka.Jag har inte mobilen i samma ficka som nyckeln då mobilen jan störa ut nyckeln.Så nu till min fråga går det typ att reseta och programmera om nyckeln mot bilen igen och kanske få bättre kontakt?eller är det verkstad som gäller?Tänkte om det bara va den nyckeln som jag mest använder typ dåligt batteri men det va lika med nyckel 2.Några idéer ....

Med vänlig hälsning, Danne.
av mangeV70
Jag hade samma problem med min MY12. Bilen inne på felsökning och man mätte signaler mm men hittade inget onormalt. När jag hämtade bilen frågade dom om jag alltid hade samma nyckel, mobilen i samma ficka mm.

Jag svarade nej på båda frågorna. Mobilen ligger oftast i en benficka på höger ben och jag byter ibland nyckel som jag hade till 90% i höger ficka. Jag testade att lägga nyckeln i vänster ficka och sen dess har jag inga problem. Inte en enda gång.

Slutsatsen är då att mobilen stör nog mer än man tror
av Kanglou
Men hur kan det då funka klockrent på förarsidan?Jag har alltid mobilen i höger ficka och bilnyckeln i vänster ficka och det funkar som sagt jätte bra på förarsidan men inte på passagerar sidan men jag ska testa att låta mobilen va inne i huset och kolla i'm det blir någon skillnad.
av Maccie
Det kan vara en annan anledning, som jag upptäckt på min MY11 med keyless.

Din kropp blockerar signalen mer än du tror och/eller nyckeln hamnar utanför den lilla zonen där bilen känner av nyckeln - beroende på hur du är vänd mot bilen.

Det kan vara så, utan att du tänker på det, att du har nyckeln i en ficka som är på motsatta sidan kroppen från bilen och så drar du i handtaget / trycker på knappen och inget händer. Konfunderad går du runt bilen och försöker på andra sidan, och då går det! (Men nu hade du bilen på andra sidan kroppen, om du förstår vad jag menar, och nyckeln var närmare bilen).

Testa det här nästa gång "inget händer" när du försöker öppna/låsa bilen - tänk efter i bilen ficka nyckeln är i och vrid kroppen så att den fickan är vänd åt bilen till. Försök igen.

Har aldrig strulat för mig efter att jag kom på detta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Verkar ju faktiskt enklare att ha det gamla systemet med nyckel :shock: .
av Maccie
Icke! Grymt skönt med keyless trots att man får tänka till (ibland).
av Enzo
BT från mobilen stör ut nyckelns signal. Testa att ha mobilen längre ifrån nyckeln!
Användarvisningsbild
av petkas
Jag bytte till en huawei o den slog ut keyless totalt om jag hade mobilen o fjärrisen i samma ficka,flyttade mobilen till bröstfickan då var problemet som bortblåst. :D
av Noodles
Vojje skrev:Verkar ju faktiskt enklare att ha det gamla systemet med nyckel :shock: .
Har man inte provat så.. :)
Men nej, det är sjukt bekvämt, och vill man kan ju trycka på lås upp på nyckeln.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]