Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855T5
Har haft min bil inne på bilia för att det var problem att starta den till och från. De sade till slut att det var glapp i startnyckeln och Immobilizer. Startnyckel kunde de byta men att fixa Immobilizern skulle det till experter att göra. Så jag får tillbaka bilen med detta fel. Vet någon hur man kopplar från denna?? Har tyvärr ingen erfarenhet alls angående detta så jag är tacksam för all hjälp :???:
av digne
Hej! Ett fel verkar vanligt + att jag haft det på min V70 är att antennringen som sitter runt tändningslåset och som har till uppgift att "känna av" nyckeln ibland glappar som får till följd att bilen startar, men stannar direkt. Man får hålla på att starta bilen tills glappet behagar upphöra. En första hjälp för att verifiera om det är glapp KAN vara att slå med knytnäven på tändningslåset (funkade på min bil), men det bästa är att läsa avfelkoder, men om det går kan du chansa på att byta antennring. Hyggliga odds och kostar ca 300 på Volvo.

/Digné
Användarvisningsbild
av lilleman
hej jag tror att jag har läst något om hur man kopplar förbi detta gör en sökning så dyker det nog upp :) mvh/roger
av digne
Ok, Immobilizern kom som standard 1996. Det är den versionen jag brottats med. Där/då trror jag inte att det går att koppla förbi så lätt, men du kan ju hålla oss informerade om hur det går. Lycka till! /Digné
av Frigge
Glöm att "koppla förbi" den startspärren. Läs av bilen så du vet vad den sätter felkod på, troligen antennring som någon sa tidigare.
av 855T5
Har den äldre modellen av startspärr som har det lilla hålet och tillhörande pinne. Då faller väl antennringen bort, eller?
av Frigge
855T5 skrev:Har den äldre modellen av startspärr som har det lilla hålet och tillhörande pinne. Då faller väl antennringen bort, eller?
Ja den faller bort direkt, trodde inte du hade den. Den går faktiskt att koppla ur ganska enkelt till o med. Kommer tyvärr inte ihåg i huvudet hur man gör.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]