Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gud
Hej, har en 960 -95 2,5 aut med läckande dämpare vänster bak och nu undrar jag om jag har nivåreglering, pratade med Volvo och gav dom regnr men dom visster inte???

Nåja tänkte se om kunskapen är högre här.

Dämparen är säkert rätt monterad men den ser allt ut att vara monterad upp och ner? och läcker olja.
Några knappar på instrumentbrädan som man hade på gamla 245or för höjning och sänkning finns inte men det kanske sköts per automatik.

Finns enligt Volvo 3st olika dämpare å köpa till dom och det var hiskliga prisskillnader så det vore kul om det vart rätt.

Bilen har bara gått 13500mil och med tanke på priset för nivåregleringen så undrar jag om man kanske i sådant fall bara kan byta en?
Jag menar om det är vanliga dämpare så byter man ju alltid båda men om den pumpar upp sig automatiskt så kanske man kan strunta i det.

Kan man ev köpa pirat billigare någonstans? Volvos var ju minst sagt svindyra.

Förövrigt en supertrevlig bil.
Tack på förhand //Gud
av lennart lundberg
Hej.

Du har med all säkerhet nivåreglerig på bilen. Jag har dämpare som sitter upp och ner som har gummibälgen uppåt och det är nivåreglerig på min bil. Det finns även nivåreglerade dämpare på Volvo 960 som sitter monterade som på de flesta bilarna med gummit nedåt. Det går inte att sätta dämparna fel.

Lennart 960
av Addekarlsson
Kallas automatisk nivåreglering, och som lennart säger, du har det med sörsta sannorlikhet, om ingen tidigare ägare bytt till vanliga. Nivåreglering är grövre än vanliga.

Byt båda är mitt råd, för är en kass, så kommer den andra ta stryk väldigt fort, om du bara byter ena.

Mvh/ Adde
av Gud
Tack.

Dom ser ut som dom på bilden tycker jag, var får man tag på sådana till vettiga priser. Volvo org kostar ju minst sagt en slant.
av Addekarlsson
Kolla med stötdämparverkstan om dom har?
Är ju inte så många som tillverkar dämpare med automatisk nivåreglering tyvärr.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nemo
Hade ett liknande problem på min 965:a. Men båda mina läckte.
Efter att ha frågat runt på massor av ställen hittade jag till slut till SS biltilbehör. Sachs Vario kan man använda om man inte vill ösa ut med en massa pengar på Nivåmatic. dessa kostade runt 700 st. Drar husvagn och det blev bra med dom dämparna också..

/Nemo
av hasse
Hej
Bytte på min 965 -95 förra året. De gamla var monterade med dammkpan upp men de nya var gjorda att monteras tvärtom. Kändes lite konstigt när man fick dom men allt var som det skulle och de funkar kanon. Kostade väl runt 4 tusen för båda.
av lennart lundberg
Hej Hasse!

Var har du köpt dina stötdämpare som du bytte förra året?
Är det nivåreglerade dämpare?
Något som man bör tänka på vid byte. Det går inte att sätta dit vanliga standard stötdämpare för det är olika hårdhet på bladfjädern bak.

Lennart 960
av joeharrison
Har letat efter någonting att ersätta mina nivomater med i ett halvår nu.Blev skitglad när jag såg att nemo hade lyckats med Sachs vario.Så jag köpte två sådana häromdagen och monterade dom i eftermiddags.
Tyvär funkade det inte alls.Fick inte ens in domkraften under bakaxeln när jag insåg att jag var tvungen att byta tillbaks till dom gammla kära nivomaterna.Någon som vet om det går att köpa en hårdare bladfjäder och i så fall vad kostar den?

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]