Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Har de ingen pil ska det gå utmärkt åt båda hållen. Men visst känns det lite konstigt, mönstret är ju inte helt symmetriskt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jaså det var så enkelt alltså :) Jag tyckte mig ha läst det någonstans men när det inte var symmetriskt hade jag inte psyket att bara testa. Tack för svaret!
av semmelman
Hur tänker ni nu?
Alltså fälgen hindrar väl att sätta däcken åt fel håll, in-ut, men det säger ju ingenting om rotationsriktningen, ni kan ju fortfarande sätta fel hjul på fel sida?
Användarvisningsbild
av Vojje
White skrev:Brukar stå "Outside" på sidan som ska vara utåt på däck som saknar rotationsriktning!
eller "this side facing inwards" :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
semmelman skrev:Hur tänker ni nu?
Alltså fälgen hindrar väl att sätta däcken åt fel håll, in-ut, men det säger ju ingenting om rotationsriktningen, ni kan ju fortfarande sätta fel hjul på fel sida?
Inte alla däck som har en specad rotationsriktning. Det är inte heller katastrof om man kör "mot" rotationsriktningen i det fall det finns en sådan.
Men det är så klart inte att föredra.
av semmelman
Vojje skrev:
semmelman skrev:Hur tänker ni nu?
Inte alla däck som har en specad rotationsriktning. Det är inte heller katastrof om man kör "mot" rotationsriktningen i det fall det finns en sådan.
Men det är så klart inte att föredra.
Hörde en gång en historia om en rätt känd trafikpolis på orten där jag bor, han testade en gång det där genom att sätta alla däcken åt fel håll och körde, han märkte ingen skillnad alls. Så löd historien. Tror han testa i regn t o m.
Användarvisningsbild
av Nexus
kan bli jobbigt om det är v-format mönster och allt vatten sammlas mitt under däcket istället för åka ut åt sidorna. Det skulle inte jag vilja testa i 120km/h en regnig dag..

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]