Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dreamb
Är det nån som tittar på Hastigheten när de är ute och shoppar vintersulor?

Har inte funderat detta tidigare när jag köpte mina hos däckhandlare men nu när jag är ute på nätet och letar nya har jag märkt att det kan skilja rätt mycket mellan olika hastigheter typ av samma märke hos däckonline.

190 km/h för 589:- Nokian WR
210 km/h för 812:- Nokian WR

ca 800 kr billigare med 190km/h... ingen kör i de hastigheter i vinter allafall så varför betalar mer än vad man behöver??
av buuyuu
Har man inte krav på viss sorts däck beroende bilens motorstyrka? Kolla ditt registreringsbevis.
av Jagor
De flesta bilar är godkända med Q-märkta(160km/h)vinterdäck.Men kolla regbeviset för säkerhets skull,det finns ju trots allt bilar som kräver
högre hastighetsindex på vinterdäcken.
Användarvisningsbild
av CarMan
shälv brukar jag alltid handra H däck. tycker bilen blirmlite stadigare då, et inte om det är kraftigare stomme i dom?

jag har 4 dubbfria med 5mm kvar på i hastighetsklass H att sälja om nån vill ha.
på dessa går V70N stadigt, då bilen kan kännas vinglig med vissa vinterdäck!
Användarvisningsbild
av hemglass
CarMan skrev:shälv brukar jag alltid handra H däck. tycker bilen blirmlite stadigare då, et inte om det är kraftigare stomme i dom?

jag har 4 dubbfria med 5mm kvar på i hastighetsklass H att sälja om nån vill ha.
på dessa går V70N stadigt, då bilen kan kännas vinglig med vissa vinterdäck!
jag tror att du egentligen ska ha V-däck (240 km/h) eftersom bilen har en högre toppfart än 210 (H-däck). Men å andra sidan ; hur ofta ligger man och nosar på 200 + :lol:
Jag gjorde som du , höll mig med H däck till min gamla V40 trots att den krävde V däck. Billigare pris
av jbl
Vinterdäck kan till och med få vara klassade max 160km/h till en T5:a.

Däremot sommardäckena måste ha rätt klassning efter bilens toppfart.
Hur många kör fortare än 160.på vintern
själv så har ja dubbfris Bridgeston har ingen aning
vilken märkning dom har,och våra vägar är ju maxade till 110 så de borde ju hålla ,och 160 km däcken håller i betydligt högre hastigheter än så
Janne3 skrev:Hur många kör fortare än 160.på vintern
själv så har ja dubbfris Bridgeston har ingen aning
vilken märkning dom har,och våra vägar är ju maxade till 110 så de borde ju hålla ,och 160 km däcken håller i betydligt högre hastigheter än så
den högre hastighetsklassen väljer jag för att få stadigare däckstomme

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]