Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarC
Jaa som rubriken lyder så undrar jag om det är värt att ta bort bromssköldarna bak och fram?

Fram finns bara bromsskölden på höger sida kvar och dom bak är helt sönderrostade.
Om jag nu får för mig att köra utan bromssköldar, kommer skivan och oket att ta massa stryk då och vad säger dom på besiktningen om att man kör utan bromssköld?

Mvh, Oscar C
av Volvo264GLE
OscarC skrev:Jaa som rubriken lyder så undrar jag om det är värt att ta bort bromssköldarna bak och fram?

Fram finns bara bromsskölden på höger sida kvar och dom bak är helt sönderrostade.
Om jag nu får för mig att köra utan bromssköldar, kommer skivan och oket att ta massa stryk då och vad säger dom på besiktningen om att man kör utan bromssköld?

Mvh, Oscar C
Varför skall du ta bort om det finns? ;) Grejerna får mer skit på sig - de slits fortare.. Fast det kanske någon vill sätta emot på. Bilprovningen säger inget om inte skölden ligger an mot skivan och skrapar. Bara att allt fungerar så.

För att få bort bromsskölden fram måste du ta bort ganska mycket. Enklast att kapa bort det, då blir det dessutom likadant som bak.
Bromsok måste lossas, skivan av samt den där grejen med bultarna som hjulen sitter i.
av OscarC
Fick hem nya biltema katalogen och såg att dom har börjat sälja bromssköldar igen men inte till 240 utan bara till 700 och 900 serien, så då undrar jag om det finns någon större skillnad på dom?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Skruvat säljer ju sköldar också. Om du byter sköldar så är ett råd att du applicerar underredsskydd på dem innan montering, lackering håller inte länge..

Mvh GK
av rd350
Sköldarna är inte samma som sitter på 7-900. Fram har du dessutom en "extrasköld" som sitter innanför den stora som skydd över hjullagrets packbox. Det ökar livslängden på lagret att ha skölden kvar fram, bak måste du ha dom annars funkar inte handbromsen som nämdes tidigare.
av volvoyamha
för att ta bort den bak,
av med hjulet
bort med broms oket
bort med skivan
bort med handbromsen
bort med dom fyra bultarna som håller skivan/ drivaxeln,
dra ut driv axeln försiktigt och lägg den inte i smuts, dam, grus eller liknade,
Plocka bort skölden och ditt med den nya...

MÅLA OCH UNDERREDS BEHANDLA DOM NYA FÖRST!!! innan du monterar.
Fram får du söka dig vet skap av någon annan.
Jag tror det är som följande.
hjulet
bromsok
skiva
navet (med lager o p-box?)
sedan kan du bulta löst bromssklöden och ditt med den nya.
Hä på nytt hjullager fett på en gång o ev byt hjullager oxå!

Mvh Vy
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]