Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
Nån av herrskapet här som kör på etanolblandning här bland oss S40 ägare? Hur länge har du kört så,hur mkt blandning,några komplikationer?

Jag har häromdagen pyttsat i 13l etanol då jag hade runt 25l 98 kvar mest för att prova.När jag har kört upp detta så tänkte jag pyttsa i mera.tänkte börja med 40l 98 och 20l etanol.

Rattar en 99ans T4 ej chippad.
Användarvisningsbild
av thorell
teddysoft skrev:Jag har viserligen en V40 men har kört 70% BF95 och 30% E85 utan problem,
det känns som lite mera kraft i motorn man får.

Förbrukningen blir ju lite högre men har man en plånbok som har sinat
så har jag blandat så man får full tank :wink: .
Kul att det här ämnet kom upp. Jag har tänkt att starta en tråd flera gånger men inte kommit till skott.

Själv åker jag en V40 2.0T med ett steg 1-chip i. Har hittills bara tankat V-Power, men med tanke på bensinpriset blir jag mer och mer sugen på att dryga ut med etanol. Men jag har inte vågat.

En 30-procentig blandning är helt safe menar du Teddysoft. Vad har du för motor i din?
thorell skrev: En 30-procentig blandning är helt safe menar du Teddysoft. Vad har du för motor i din?
Jag har v40 2.0T 1998.
Jag blev informerad förut av en god vän till mig
att jag kunde köre med 50/50 på sommaren,
men på vintertid runt 80/20 på grund utav problematiska kallstarter.

Jag har hittat en blandning för min bil som fungerar bra när
det är lite ont om pengar för 100% bensin,
40L BF95 och 20L E85 för under 750-800kr är taget
(har preemkort där jag får 20 öre rabatt på varje liter jag tankar, som dom sedan drar av vid fakturering).
Jag, som inte kör V- eller S40 hoppar in här. Jag har mer än 5 års erfarenhet av blandtakning i en 245 -92. Det gick utan problem. Och kallstartsvårigheter eller ökad bränsleförbrukning "existerade" inte i den bilen. Jag hade en blandning på ca 30% etanol. Tänk på procenten här, etanol - inte E85 som bara är 85% etanol i varje liter. Man skulle kunna säga att jag körde på E30.
Hursomhelst, alla bilar med insprutning och datorstyrd avgaskontroll har ett brett reglerområde. Generellt brukar man räkna med att datorn klarar att reglera upp till 30% etanol. Många bilar klarar mycket mer, några t.o.m 100% E85. (Några VW och Renault-modeller bl.a)
Inom Volvo och just V/S40 finns det dessvärre en modell som inte är så lyckad. Det är den som har Mitsubishimotorn 1.8 GDI som kom någon årgång runt sekelskiftet. Den har ett annorlunda EGR-system som inte vill samarbeta med E85.

Och Teddysoft, det inte bara känns som mer kraft. Det är mer kraft som märks speciellt på grund- och lågvarv. Det finns mätresultat på detta. Läs mer om det på http://www.etanol.nu

Om någon undrar: I dag åker jag en V70 2.0F, enbart på E85. Men min gamla 245 går ännu. Mätarställning omkring 40 000 mil.
Användarvisningsbild
av thorell
Tack för ett uttömmande och välgrundat svar!

Vad gäller GDI-motorn hade jag en sån i min förra V40. När jag fick problem med avgasvärdena, vilket är ett standardproblem på dem, fick jag tipset att blanda i etanol. Jag kan inte påstå att den gick sämre för det. Blandningen var väl iofs inte speciellt fet.

Imorgon tänkte jag åka till Elmia (12 mil enkel). Ska prova att tanka i E85 innan och prova.

En fråga bara: spelar det någon roll om det är B95 eller V-Power man blandar med?
95 oktan har ju sina 5% med etanol, så glöm inte att räkna med dom också..
Har man tillgång till att kunna se "livedata" genom nåt program typ Torque i mobiltelefonen så kan man kolla på "fuel trim" och se hur mycket datorn kompenserar för den ökade etanolhalten.
Jag kör en v40 -98 1.8 liters motorn. Kör 16 mil dagligen på motorväg. Har kört med 100% E85 men då fick jag såna problem med kallstarter.
Nu kör jag 10% Bensin & 90% E85. inga som helst problem.

Förbrukningen på Bensin var 6.4 L/100km
Förbrukning på 10% Bensin & 90 E85 är nu 7.5L/100KM

då har jag 100km/h med farthållaren på.
Fick hicka när jag satt mig i bilen idag,men det var bara spolarvätska som runnit ut i bagageluckan efter
att en flaska gått sönder,men det var etanolen som jag tänkte på första sekunden :)

Som nämnts tidigare,ni som kör S/V40 med GDI motorn(1.8i) ska inte laborera med etanolblandning.

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]

Det är väl den varianten av navigator d&[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]