Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nikenpelle
Perra83 skrev:Se till att det är rätt klassning på oljan A5 B5 brukar Volvos diesel motorer kräva.
Är inte olje master men A5 B5 klassningen är för att oljan klarar 3.000 mila service.
Säg att du alltid byter olja vid 1500 så räcker det med en A3 B3 (tror jag dom heter). Blir jävligt dyrt att byta en Castrol A5 B5 varje 1500.

Jag och kollegan kör båda på Mega Truck 15w40 A3 B4. Kollegan har snart kört 18.000 med sin utan olje problem.

(Minns jag inte helt fel är A-klassen för bensin och B till personbils diesel och C till lastbils diesel m.m.)

Någon får gärna rätta mig om jag har alldeles fel.
I Europa är det oftast ACEA som specificerat oljan, för bensinmotorer gäller A1-A5 och B1-B5 för Dieselmotorer, välj aldrig sämre olja än den som finns angiven i instruktionsboken för den motorn som man har.
Oljan som finns idag och den som fanns för tio år sedan skiljer enormt mycket, kraven från bilfabrikanterna och utvecklingen av oljorna är hightec.
Känns bra att du byter olja mellan ordinarie intervall:)
Volvo har ju 1 år och 3 000 mil och de flesta 2 år och 3000 mil (VW/Audi tom 2 år och 5000 mil) så det är nog fullt tillräckligt att byta efter 1 år... dock klart att det är bra för motorn att byta oftare, fast du har nog bara igen det om du behåller bilen länge.
Du behöver inte ha just 0W-30, Volvos oljeval är en kompromiss som funkar i de flesta europeiska klimat året runt, för sommar- resp. vinterbruk finns lite bättre oljor men det förutsätter ju byte 2 ggr/år.
PH

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)