Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adde93
Hej på er!

Har rivit ner hela fronten på min Volvo 242:a -82 och tänkte göra det enkelt för mig att dra i ordning kablar till en framtida oljetrycksmätare men jag har suttit och läst runt på olika forum i hopp om att få ett rakt svar men har inte funnit något.

På min motor (B21A) sitter det en som på bild 1, vet inte om det är en givare eller kontakt, min fråga är om det går att koppla en oljetrycksmätare till denna (bild 1) och få värden på mätaren eller måste jag ha en sån här (bild 2) för att få värden på mätaren?

*Bild 1
Bild

*Bild 2
Bild

Tackar för snabba svar! :)

Med Vänliga Hälsningar
Andreas
av Amarace
Bild är en kontakt, alltså on/off, bild två är en givare som ändrar motstånd beroende på tryck.

SÅ det är bild två som används till en mätare. Och givarne måste vara till mätaren, alltså samma märke och tryckområde (går inte med VDO till andra o tvärt om o.s.v.)
av adde93
Amarace skrev:Bild är en kontakt, alltså on/off, bild två är en givare som ändrar motstånd beroende på tryck.

SÅ det är bild två som används till en mätare. Och givarne måste vara till mätaren, alltså samma märke och tryckområde (går inte med VDO till andra o tvärt om o.s.v.)
Tackar så mycket för snabbt och bra svar!
Användarvisningsbild
av White
Har för mig att VDO givaren passar till volvos original oljetrycksmätare då det tydligen var VDO som tillverkade dom.
Viktigt är dock att du får en givare med rätt mätintervall i förhållande till mätaren, du ska även ha en givare som jordar i blocket.

Jag kan varmt rekomendera både VDO givare och mätare, kör själv med en uppsättning 0-5 bar från dom.
av adde93
White skrev:Har för mig att VDO givaren passar till volvos original oljetrycksmätare då det tydligen var VDO som tillverkade dom.
Viktigt är dock att du får en givare med rätt mätintervall i förhållande till mätaren, du ska även ha en givare som jordar i blocket.

Jag kan varmt rekomendera både VDO givare och mätare, kör själv med en uppsättning 0-5 bar från dom.
Jag ska inte använda volvos originalmätare vilket jag antar är VDO givare/mätare eftersom dem även gjort mätarhus mm så antar jag att dessa är originaldetaljer?

Kollade lite på ebay och hittade flera olika företag som säljer universalgivare till oljetrycksmätare typ 0-8 bar och resistansomfång 18-126 Ohm, borde inte en sån givare funka till de flesta mätare ute på marknaden?
Snål som jag är :oops: så kommer jag inte köpa några dyra mer exakta mätare utan några mest för snyggt och ha lite koll på om trycket skulle bli för lågt alt för högt
Användarvisningsbild
av White
Vet inte hur det funkar med universalgrejer faktiskt, det är ju viktigt att givare och mätare lirar ihop.

Var och en gör ju som den vill och jag vill INTE klaga bara för att du köper billigare grejer, men just oljetryck är ju väldigt viktigt att
mätaren visar rätt om du ska vara hjälpt av den! En sak du även bör tänka på, är att köpa en givara där du kan ansluta den befintliga
oljetryckslampan. Fast jag kör med VDO-mätare vill jag ändå gardera mig och ha lampan kvar, en mätare kan ju fela.

Men visst! Vill man bara ha mätare för att det är "snyggt" med lite extra så funkar ju vilken som helst, helt klart! :-)-)

Observera nu att jag INTE vill klaga, bara råda och hjälpa!
av osla
lånar tråden lite om det går bra. har volvos original oljetemp mätare, alltså den lilla som sitter högst upp i mittkonsollen men min givare har fått stryk (sån som sitter i oljepluggen) så att stiftet har åkt bort. men har tänkt prova löda fast ett stift på givaren igen, men om det inte fungerar så tänkte jag fråga vars man får tag i en ny givare till mätaren. det är ju vdo mätare

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]