Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Davidv70summum
Hallå!

Håller på och byter kopplingen på min 945a 97a.

Tog av svänghjulet för att byta tätning där men märkte då att mitt svänghjulslager gick trögt som *** och lät mycket illa..

Fick ut de gammla lagret men det verkade ju inte vara något riktig lager utan mest en stel platta eller vad man kallar de som antagligen skall vara smörjd med olja och sedan gå i en lagerbana..

Hur fixar man detta? Smörjer det gammla eller byter man det mot ett annat lager och trycker dit? 6002 sa någon att man kan byta till men vågar inte lita på den källan.

/David
av TomClaesson
Om saker och ting är som det borde med 97a så har du en m90-låda i den, m90 har kraftigare interna lager och använder inget stödlager i vevaxeln som de äldre m4x-lådorna har. Dessutom är ingående axeln kortare på en m90 så den når inte riktigt fram till lagerläget i vevaxeln, det är därför man kan ställa en ihopmonterad m90 rakt upp o ner på sprängkåpan utan att den tippar. Så att det sitter nogåt bussningsliknande där i hålet behöver du inte bekymra dig förräns den dagen du byter ner dig till en äldre och klenare växellåda..
Verkar ju endå vara något som roterar? Den gjorde massa missljud ifrån sig med.. Verkar som ingåengde axeln på lådan vilar i denna bussning och om den kärvar så borde de ju bli att den roterar även när man frikopplar? Så förklarade en kompis för mig ;)

Jag tog ut lagret o kollade och han sa att jag skulle köpa ett 6202 lager på t.ex jula och slå i..
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]