Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Har precis kommit överens med köpare av min V70 2.4t -00 då jag upptäcker att det är fuktigt/blött under förarmattan. Det smakar glykol och är lite grönaktigt om man suger upp med vitt papper.
Antar att det är kylarvätska någonstans från värmepaketet. Var skall jag börja leta? Vad är vanliga fel? Måste lösa detta snabbt så jag kan leverera bilen.

cme
av cme
Har plockat bort panelerna och varmkört bilen. Den har sedan stått på tomgång en timme. Har testat olika inställningar på klimatanläggningen men kan inte sett något tecken på läckage. Hittade en tråd där o-ringarna till rören som går till värmarpaketen var dåliga. Kan dock inte se något läckage där. Tror inte på att fel självläker så det är ganska irriterande att inte se något.

cme
Min son hade liknande problem. Dock var det galmal glykol från tiden före värmeväxarbyte som förra ägaren gjorde!
Torka upp allt. Sen kan du kolla om vätskan försvinner. Tänk på att fyller man för mycket, blir det lättare med läckaget.
av cme
Det kommer någon enstaka droppe kylvätska från det nedre röret. Hoppas att det räcker att byta o-ringar (byter på båda för säkerhets skull...). Har någon erfarenhet av byte? Hur gör man på enklaste sätt? Måste man dränera systemet innan man tar isär?

cme
av SAM
Ha en plastlåda tex Big pack glasslåda till hands som du kan forma under rören. Kommer inte ut några större mängder kylarvätska = Du behöver inte tömma hela systemet. Inte jättegott om utrymme. På min -01 satt låsbyglarna monterade framifrån, vilket gjorde att jag inte fick bort dom hela. Tips! Köp nya låsbyglar och montera dom bakifrån dvs från dig och framåt.
Lycka till!
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]