Vojje skrev:Sunschreem skrev:komiskt, hade samma problem på mitt filter :)
Det enda som är komiskt är att folk handlar delar på Biltema av underlägsen kvalitet, som inte ens passar, mot sitt bättre vetande för att initialt tjäna några korvören. Fast egentligen är det endast tragiskt.
Mer komiskt eller tragiskt är när man yttrar sej trots att man inte förstått i vilken konstruktion saker och ting ska sitta i. Oavsett vart sakerna är inhandlade.
Tar vi filtret så är det ett antal millimeter för högt för att det ska gå att stänga locket mjukt utan att det tar i. Så är det på många filter.
Varför?
För att det dels ska täta på höjden och dels ska breda ut sej på bredden i spåret som finns runtom.
Sen finns det en annan modell som är väldigt lite för hög men som har fullbredd istället ifrån början, en fråga om komfort. Inte en funktionsfråga.
Det har klagats tidigare på att gummit blev hårt som sten när man skulle montera ute vintertid. Det är sant.
Alla delar som monteras på en bil någonsin ska monteras i drygt 20 gradig värme. Det är grundkriteriet för att inget ska krympa eller var sträckt samt för full flex, det gäller alla material och alla reparationer. Det är också grundkriteriet för viss hårdhet i gummi med mera.
Så nästa gång man svär över att biltemas filter är som sten i minus 13 grader. Tänk om och gör rätt istället för att svära på inköpt skit, det är DU som gör fel, gör om och gör rätt.
Bara för att volvos filter GÅR att montera då, så beter sej inte gummit som det ska vid monteringen och det pressas inte ihop som det ska, det blir inte mer rätt för det.
8 av 10 har större problem med hur saker ska monteras än vart dom är inköpta. Ytterligare en del av kakan har problems med injustering där det är sådan.
En liten klick tar inte ens rätt delar i hyllan när det är självplock. Andra får fel saker trots rätt kartong därför att folk inte kan mitt och ditt.
Ändå är det ALLTID fel på inköpsstället. Om det nu inte är orginal, då är det inte inköpsstället av någon anledning?
Vilket är märkligt?
Eftersom även jag fått min beskärda del av felaktiga delar på både orginalställen och på andra inköpsställen. Det är precis lika blandat överallt. Det ser man när man hanterar några tusen bitar per år.
Allt det är visste du Vojje eftersom du är kunnig och ska lyssnas på? Du bara skojjade lite eller?..