Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ante240
får ingen gnista på 240in, induktiv givare i tändfördelaren! hade rivit bort det tidigare för att få hallgivare och mappad tänding men funkade inte riktigt, flyttade tilbaka det gamla igen , och nu ingen gnista helt plötsligt!! funkade ju innan jag tog bort det!

testade dra direktström till tändspolen men ingen skillnad!

bilen är en 240 turbo
av ante240
Har gnista nu, men bara när startmotorn går. och så är varvmätaren konstig, typ att den hoppar när man kör på starten? kortslutning där kanske?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Låter som ett "fel" jag haft att motorn går så länge startmotorn går (nyckeln vrids) jag hade då inte en kabel mellan förkopplingsmotståndet till startmotorn och tändspolen så titta om din kabel lossnat eller har dålig kontakt på de ställerna. Det är två kablar på startmotorn så det är den övre jag menar. Det kan även vara glapp i en säkring så ha på lite 5 56 och snurra alla säkringar.
av ante240
Misstänkte att det kunde vara den kabeln, ska byta ut några gamla säkringar som har snurrats förmånga gånger!

bilen har stått still några veckor nu så det är väl erjat?
av ante240
Felet hittat, var en kabel till tändspolen som satt fel!
Användarvisningsbild
av lilleman
bra att det löste sig :D

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]