Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Jag tolkar texten i mitt serviceavtal som att det bör ingå:

"Serviceavtalet omfattar Original Service enligt tillverkarens rekommendationer (inkluderar arbete, olja, filter samt intervalltillägg som t.ex. utbyte av tändstift och drivrem)."

Jag anser att så länge som extra ventiljustering är rekommenderad av tillverkaren som ett intervalltillägg så ska det ingå. Men det gäller då att avtalslängden och avtalat miltal omfattar den period där intervalltillägget infräffar.
MartinS skrev:
Sharkbait skrev:
MartinS skrev:Som någon annan skrev. Vad gör 1kr/mil, ingenting i praktiken... Men det är ju olyckligt omman köper bilen vid 8000mil och har tänkt ha den 2000mil, då gör det ju en större skillnad.

/Martin

"Vad gör 1kr/mil, ingenting i praktiken"???

Jag brukar titta på totalkostnaden för bilen som jag skall köpa. Vad den kommer att kosta under den tiden jag kommer att äga den. Då är 12 000kr väldigt mycket !
Okej, vad kör du för bilar om 12.000kr på 12.000mil är mycket?

/Martin

Ja eller annars så kan man tänka och resonera på andra sätt !!

Planerar man att köpa en ny bil och äga den till 12 000 mil så kanske man väljer bort en 2,5FT för köpa en annan motor, lägga 12 000kr på utrustning eller spara 12 000kr. Sedan verkar det vara en lotteri om vilken 2,5FT som skall behöva kosta på 12 000kr på en service medan andra 2,5FT slipper och rullar på som vanligt.

Sedan har man exempel på folk som har köpte en 2,5FT vid fel miltal och då är 12 000kr för en service dyrt! Även när vissa 2,5FT slipper denna kostnad, som sagt lotteri !!
Användarvisningsbild
av Camel
I princip alla bilar har trappsteg i servicebehovet eller vanligt förekommande reparationsbehov vid visst miltal som kan vara kännbart om man köper bilen begagnad vid "fel" miltal. Absolut inget som är speciellt för just 2,5FT. Några exempel:

-Kamrem
-Rengöring vevhusvent.
-Byte partikelfilter (diesel)
-Byte dubbelmassesvänghjul
-Ventiljustering
-Byte koppling
-A/C-kompressor + kondensor
-Hjullager
-Bromsar
-(Byte kamkedja)
+ mycket mer.

Många av åtgärderna ovan behöver i olika grad utföras på olika bilar. Vissa punkter är vanliga på en del bilmodeller, andra punkter är vanliga på andra bilmodeller. Vissa punkter räknas som service eller normalt slitage. Vissa punkter räknas som fel och går på försäkring eller garanti i bästa fall. Ibland med självriskkostnad. Flera av punkterna ovan kostar i storleksordningen ett antal kr/mil. Om nu t.ex. partkelfilterbyte, ventiljustering eller liknande service inte är utförd på en tilltänkt begagnad bil och det är nära förestående ska det rimligen påverka inköpspriset. Precis som om bilen skulle vara behäftad med ett fel. Så det behöver ju inte drabba köparen alltför hårt rent ekonomiskt.
av JimBob
Hämtade just ut min V70 2,5FT MY2009 från 9000 mila servicen hos en STOR Volvo återförsäljare/verkstad (flera filialer).

Innan jag bokade servicen så frågade jag om det var något speciellt som skulle utföras. Kundmottagaren slog i pärmar samt i datorn.
Det är en vanlig grundservice, som infaller var 3000 mil, fick jag till svar.
Jag frågade om det kommer bli någon utökad service och i så fall vid vilket miltal
18000 mil och kamrem fick jag till svar.
Ingen annan frågade jag. Nej, det är endast mellanservice (1500 mil) och grundservice (3000 mil) på denna modell.

Sen läste jag detta inlägg, dagen efter servicen bokades och fick en klump i halsen.....
När jag skulle lämna in bilen 1 månad senare frågade jag vad de skulle utföra för service och pris på detta.
Fick samma svar som när servicen bokades.

Nu har jag hämtat bilen. Priset var det som utlovades från början och ingen info om någon kommande ventilkontroll eller merkostnad....

Tycker detta verkar MYCKET märkligt. att vissa får betala över 11,000:- och vissa runt 2,500:- för 9000 mila servicen.......

/J
Ventiljusteringen gäller bara bilar från MY10 alltså med 230hk motorn. En stor anledning till att jag valde en MY09 och inte den senare.
Användarvisningsbild
av hollan
ventiljusteringen görs ej på 09or utan kommer på 2010 med 231hk motorn fråga mej inte varför men så är det enligt serviceprotokollet
på 6000mil har du en underhålls service med luft filter och var 12000mil skall tändstiften bytas
av JimBob
Perfekt!
Tänk att man lyckats träffa rätt med ett bilköp för en gångs skull :P

Nån som provat BSR:s trim? 270 hk på etanol (2,5FT -09) är ju mums. Dessutom billigare än Polestars!
Användarvisningsbild
av hollan
och grill :D
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]