Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IvanBoring
Jag var hos Autotech i Trollhättan för någon månad sedan och fick programmerat om boxen till steg 1 på min V70 -08. Nu ska bilen in till Volvo och felsökas och då kommer min fråga: Kan verkstan se om bilen är omprogrammerad?

Att jag undrar beror på att jag fick 2 års garanti när jag köpte bilen och det vore ju lite snopet om dom säger att garantin inte gäller p.g.a. att den är omprogrammerad. Kan även tillägga att jag har en APC med orginalprogramvaran som i så fall går att lägga in, men tänkte att det är ju alltid en viss risk att utföra det så slipper man är det ju bra.
av Knasen
IvanBoring skrev:Jag var hos Autotech i Trollhättan för någon månad sedan och fick programmerat om boxen till steg 1 på min V70 -08. Nu ska bilen in till Volvo och felsökas och då kommer min fråga: Kan verkstan se om bilen är omprogrammerad?

Att jag undrar beror på att jag fick 2 års garanti när jag köpte bilen och det vore ju lite snopet om dom säger att garantin inte gäller p.g.a. att den är omprogrammerad. Kan även tillägga att jag har en APC med orginalprogramvaran som i så fall går att lägga in, men tänkte att det är ju alltid en viss risk att utföra det så slipper man är det ju bra.
Risken finns att via felkoder så kommer det synas att bilen är förändrad, varför skall den felsökas?
Återställ.
Knasen skrev:Risken finns att via felkoder så kommer det synas att bilen är förändrad, varför skall den felsökas?
Har ett resonansljud vid 1500-1800 varv och då har verkstan sagt att man kommer köra en felsökning. Om det sedan blir via dator eller bara rent fysiskt återstår att se. Ville bara kolla för att vara säker på hur jag ska göra. Blir nog till att återställa i alla fall.
IvanBoring skrev:
Knasen skrev:Risken finns att via felkoder så kommer det synas att bilen är förändrad, varför skall den felsökas?
Har ett resonansljud vid 1500-1800 varv och då har verkstan sagt att man kommer köra en felsökning. Om det sedan blir via dator eller bara rent fysiskt återstår att se. Ville bara kolla för att vara säker på hur jag ska göra. Blir nog till att återställa i alla fall.
Är det inte instrumentpanel och vindrutevibrationen du beskriver och då läser man inga felkoder, utan de kommer att trycka ned en slang i springan framme vid vindrutan. Felet uppträder oftast i kombination med att solen skiner och värmer på intrumentpanelens översida, därav så förekommer den inte alltid. På vår bil försvann felet vintertid.
AndS skrev:Är det inte instrumentpanel och vindrutevibrationen du beskriver och då läser man inga felkoder, utan de kommer att trycka ned en slang i springan framme vid vindrutan. Felet uppträder oftast i kombination med att solen skiner och värmer på intrumentpanelens översida, därav så förekommer den inte alltid. På vår bil försvann felet vintertid.
Har läst en del om problemet här på forumet men kan inte säga exakt vad det beror på. Däremot verkar det inte bero på om det är varmt eller kallt ute eftersom ljudet är konstant återkommande oavsett ytter/innertemperatur. Det finns även en tråd där man diskuterar om att det är automatlådan som kan vara problemet och då kör man tydligen en omprogrammering på den så verkar det hjälpa.

EDIT: Här finns en del att läsa om problemet: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... sonansljud
av Omek
Det är mycket sällsynt att man felsöker missljud med avläsning av felkoder.

Det händer.. Men det är inte där man börjar.. Tror iof. inte att man märker något efter detta ändå..

Har ljudets uppkomst inget med trimningen att göra så skulle jag inte bry mig.
av perhall
Som Omek skriver, har de inget med varandra att göra borde garantin gälla ändå men kanske inte om det är förlängd goodwill
(är garantin 3 år och du kommer in efter 3,5, har en pedantskött bil, gjort alla servicar hos handlarn sen 1938 etc. ligger man kanske bättre till än om bilen är misskött, optimerad...)

Sensorn till parkeringsvarnaren går ju liksom inte sönder för att man BSR-trimmar sin bil...
PH
Att återställa hjälper inte om jag förstått saken rätt.

Det går nämligen att se hur många gånger bilen är "omladdad".
Vilket gör att verkstan t ex kan se om man haft BSR och sedan återställt inför service.

/H
Henry_Fågeljazz skrev:Att återställa hjälper inte om jag förstått saken rätt.

Det går nämligen att se hur många gånger bilen är "omladdad".
Vilket gör att verkstan t ex kan se om man haft BSR och sedan återställt inför service.

/H

Det påstås det men jag tvivlar så återställ.
Men Henry visa en logg så vi får se och lämna fåvittskhetens avgrund...

En proffessor vid namn Joha Upstu sa till mig en gång " man skall ersätta så mycket troende med vetande som möjligt då det finns så många teologie ingengörer i detta yrke"
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]