Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Intressant läge. Enligt Volvoverkstaden här bokför Volvo alla bensintankade dieselbilar, även om motorn aldrig startats före verkstadsbesök. Det är tydligen ganska vanligt att folk häller i bensin men kommer på sin blunder innan de startar igen. Då bärgas bilen till verkstad, där de tömmer tanken så gott de kan och sen häller i diesel. Men all bensin försvinner i regel inte, utan det låter och väsnas ett tag, när motorn börjar gå igen.
Såvitt jag förstod står Volvo sedan inte för maskinskador på motorn på ett sånt fordon. Hur de nu ska göra när bilen inte är såld kan man undra.
av jompass
apersson850 skrev:Intressant läge. Enligt Volvoverkstaden här bokför Volvo alla bensintankade dieselbilar, även om motorn aldrig startats före verkstadsbesök. Det är tydligen ganska vanligt att folk häller i bensin men kommer på sin blunder innan de startar igen. Då bärgas bilen till verkstad, där de tömmer tanken så gott de kan och sen häller i diesel. Men all bensin försvinner i regel inte, utan det låter och väsnas ett tag, när motorn börjar gå igen.
Såvitt jag förstod står Volvo sedan inte för maskinskador på motorn på ett sånt fordon. Hur de nu ska göra när bilen inte är såld kan man undra.
Vore ju mycket intressant att få reda påd et reg nr så man inte gör tabben o inhandlar just den bilen. E på jakt efter just en sådan nämligen. Vilken bilhandlare var det?

I övrigt så ställer jag mig också frågan, varför tanka en demobil?
Användarvisningsbild
av danielbarkman
jompass det finns en V60 D5 R-Design (demobil) som är till försäljning hos brabil i väsby (min tjänstebil).
1500mil, polestaroptimerad, teknikpaket & VOC.

Jag vet inte om detta räknas som smygreklam isåfall får mod radera :)
Användarvisningsbild
av Perra83
apersson850 skrev:Intressant läge. Enligt Volvoverkstaden här bokför Volvo alla bensintankade dieselbilar, även om motorn aldrig startats före verkstadsbesök. Det är tydligen ganska vanligt att folk häller i bensin men kommer på sin blunder innan de startar igen. Då bärgas bilen till verkstad, där de tömmer tanken så gott de kan och sen häller i diesel. Men all bensin försvinner i regel inte, utan det låter och väsnas ett tag, när motorn börjar gå igen.
Om motorn inte startas efter att bensin har tankats så är det lugnt. Varför skulle inte Volvo ersätta skador på motorn?
Användarvisningsbild
av apersson850
Därför att du har tankat fel bränsle, och följaktligen utsatt motorn för något som den inte är konstruerad för.
Trots att motorn inte startats vid macken, så måste den ju igång förr eller senare, och även när de suger ut bensinen ur tanken så gott det går blir det tydligen ett jädra smällande när motorn startas sen. Håller på ett tag, tills de sista resterna av bensin försvunnit ur tanken.
Jag har inte hört detta själv, bara fått en beskrivning från en mekaniker som gjort sådana här jobb.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Därför att du har tankat fel bränsle, och följaktligen utsatt motorn för något som den inte är konstruerad för.
Trots att motorn inte startats vid macken, så måste den ju igång förr eller senare, och även när de suger ut bensinen ur tanken så gott det går blir det tydligen ett jädra smällande när motorn startas sen. Håller på ett tag, tills de sista resterna av bensin försvunnit ur tanken.
Jag har inte hört detta själv, bara fått en beskrivning från en mekaniker som gjort sådana här jobb.
Huvva...... Suger ut. Det låter som ett riktigt bilhandklar ful-knep, så gör ingen riktig verkstad.

Nej, man tar ned tanken och tömmer den, sen fyller man upp den men ren diesel.

Om man startat den så byts även filter och bränslesystemet rengörs innan motorn startas.

----------------------------

Vad är det för smäller du pratar om, det är när man har häll diesel i en bensiare, då smäller det för diesel är bara ca 25 oktan och bensinmotorn kommer där för att tokspika innan diselen har försvunnit ut.

Är det för mycket bensin i en dieselmotor går den inte att starta all pga att bensinen har så högt oktantal attt den aldrig självtänder av kompressionen i dieselmotorn.
av kamilenski
Det händer inget! Bara tanka diesel o köra. Vintertid brukade jag tanka ca 3 l besin till hel tank diesel. Inga problem. Det kan bli värre om ren bensin kommer till motor. Då måste rubbet rensas.
av robert7539
kamilenski skrev:Det händer inget! Bara tanka diesel o köra. Vintertid brukade jag tanka ca 3 l besin till hel tank diesel. Inga problem. Det kan bli värre om ren bensin kommer till motor. Då måste rubbet rensas.
Får man fråga varför? Vad vinner man på de?

Robert

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]